Zoekwoorden onderzoek met de gratis Google Zoekwoordplanner
Stap 3: De Google Zoekwoordplanner gebruiken Deel 4 – Zoekwoorden waar evenveel op wordt gezocht
Tijdens je zoekwoorden onderzoek kan het voorkomen dat zoekwoorden en zoekwoord combinaties gemiddeld evenveel zoekopdrachten per maand krijgen en dezelfde mate van concurrentie hebben. Welke zoekwoorden kies je dan als jouw keyword set? In deze blog leg ik met een voorbeeld uit wat je dan kunt doen. Laatst deed ik een zoekwoorden onderzoek voor een website met zwangerschapscursussen. De website was van het Nederlands naar het Engels vertaald. Zoekwoord “zwangerschapscursus” was vertaald naar “course in delivery”. Maar hier wordt bijna niet op gezocht. Daarom zocht ik naar alternatieven. Ik onderzocht op welke Engelstalige woorden het meest wordt gezocht in Nederland als mensen zoeken naar een zwangerschapscursus. Uit de resultaten blijkt dat op alle zoekwoorden evenveel wordt gezocht. Toch springt er één zoekwoorden combinatie in het oog: “delivery course”. De pagina die ik ga optimaliseren bevat namelijk al de woorden “course in delivery”. De woorden “delivery course” staan daar al in. Het wijzigen van de pagina wordt daardoor makkelijker. Maar er is nog een ander voordeel. Google gaat er nu nog vanuit dat de informatie op de pagina over “course in delivery” gaat. Als je overstapt naar de zoekwoorden combinatie “childbirth classes” is dat een grote verandering voor Google. Terwijl “delivery” course een veel kleinere overstap is. Google heeft deze woorden namelijk al toegekend aan de pagina. Deze strategie kun je ook toepassen als de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten naar een set zoekwoorden niet gelijk is. Bijvoorbeeld als er op de ene zoekwoordencombinatie heel veel gezocht wordt, maar er ook veel concurrentie is. Terwijl er op een andere zoekwoordencombinatie een lage concurrentie is met een lager aantal maandelijkse zoekopdrachten. In het volgende blogbericht bespreek ik de laatste stap in het zoekwoordenonderzoek. Wil je de vorige artikelen eerst nog even teruglezen? Dit zijn ze:
- Stap 1: Brainstormen naar zoekwoorden
- Stap 2: Een Google Adwords account maken om de zoekwoordplanner te gebruiken
- Stap 2 extra: De Zoekwoordplanner gratis gebruiken als Google Adwords je verplicht om een betaalde campagne te starten
- Stap 3: Zo gebruik je de Zoekwoordplanner van Google. Inclusief tips over hoe je de resultaten analyseert.
- Stap 3 deel 2: Zoeken jouw potentiële bezoekers naar iemand of iets? Doe onderzoek naar hun zoekgedrag.
- Stap 3 deel 3: Schrijft jouw doelgroep bepaalde woorden los of aan elkaar vast? Het kan en groot verschil maken.