Zoekwoorden: wat zijn keywords?
De termen keywords en zoekwoorden worden vaak genoemd in combinatie met SEO. Maar, wat zijn zoekwoorden nou eigenlijk? En is ieder zoekwoord een goed zoekwoord? In dit artikel leggen we uit wat zoekwoorden nou eigenlijk zijn en wanneer deze goed zijn voor je vindbaarheid.
Zoekwoorden of keywords zijn de woorden die wij aan Google vragen.
Keywords of zoekwoorden zijn de woorden of zinnen die wij in Google intypen. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een blog over reizen kunnen je zoekwoorden zijn ‘blog’ en ‘reizen’. De resultaten die Google je geeft, hebben deze zoekwoorden op hun pagina staan. Als je bijvoorbeeld het zoekwoord ‘reizen’ niet in je content op je pagina hebt staan, kan Google ook niet weten dat je pagina over reizen gaat.
Vindbaarheid in Google is enorm belangrijk voor je site. Want, de juiste zoekwoorden of keywords gebruiken kunnen je site of blog tot een succes maken. Bettina ondervond met haar blog CITYMOM het belang van keywords aan de lijve (zie hieronder haar beste post in Google).
Maar wat voor jou de juiste zoekwoorden/ keywords lijken, zijn dat misschien helemaal niet voor de zoeker. Maar hoe weet je of de door jouw gekozen zoekwoorden ook daadwerkelijk werken?
KeywordPlanner om zoekwoorden onderzoek te doen
Het antwoord is simpel. Door middel van zoekwoord onderzoek kom je er achter of de door jou gebruikte keywords wel de gewenste bezoekers opleveren. Hoe je dat doet? Met de Google Zoekwoordplanner. Deze tool laat je zien waar veel op wordt gezocht en hoe veel concurrentie er is op dat zoekwoord. Misschien gebruik jij als keyword reisverhalen, maar blijkt uit de keywords planner dat er nauwelijks op dit woord wordt gezocht. Er wordt bijvoorbeeld meer gezocht op verre reizen. Als dit betrekking heeft op jouw verhalen, is dit zoekwoord dus geschikter voor je pagina. Stap voor stap leren hoe de Keyword Planner werkt, kan met de zoekwoorden onderzoek online cursus.
Keywords of zoekwoorden zijn dus een must voor goede vindbaarheid en een hoge ranking in Google.