In de vorige blog gaf ik een handige tip om jouw zoekwoorden onderzoek naar een hoger niveau te tillen. Vandaag deel ik nieuwe tips om slim zoekwoorden onderzoek te doen en je te onderscheiden van jouw concurrentie.
Of je zoekwoorden los of aan elkaar vast schrijft, maakt soms veel verschil. Bijvoorbeeld bij mindfulnesstraining aan elkaar en mindfulness training als twee woorden.
De combinatie van twee woorden genereert duidelijk de meeste zoekopdrachten. De concurrentie is echter hoog bij dit longtail keyword. Je kunt ook gaan voor een underdog positie met “mindfulnesstraining” als één woord, omdat je dan minder concurrentie hebt. Wat is de beste keus?
In dit geval krijgt “mindfulnesstraining” veel minder maandelijkse zoekopdrachten en is er een normale concurrentie. Bij een lage concurrentie zou ik misschien kiezen voor de underdog positie, maar in dit geval niet. “Mindfulness training” als twee woorden heeft een hoge concurrentie, maar er wordt ook veel op gezocht. Om wat concurrentie van mij af te schudden, plak ik een extra woord vast aan het longtail keyword. Ik besluit de regio als extra woord te gebruiken. Het wordt: “mindfulness training Amsterdam”. Voor de zekerheid zoek ik ook op “mindfulnesstraining Amsterdam”, want misschien zoeken mensen in deze regio juist wel op die combinatie.
Er wordt toch meer gezocht op “mindfulness training Amsterdam” en de concurrentie voor “mindfulnesstraining amsterdam” is nog steeds normaal. Daarom zou ik in dit geval kiezen voor “mindfulness training Amsterdam”.
Aangezien de concurrentie hoog is, kijk ik verder naar andere mogelijkheden. Onder de door mij ingevulde zoektermen staat een kader met zoekwoorden op relevantie. Hier staan twee opties in die ik interessant vind.
“Mindfulness Amsterdam Oost” en “Mindfulness Amsterdam West”. Geef je een mindfulness training in Amsterdam Oost of West? Dan zou ik het stadsdeel zeker vastplakken aan de zoekwoord combinatie “mindfulness training Amsterdam”. Dat kan helpen, omdat je dan ook mensen meeneemt die zoeken op “mindfulness Amsterdam Oost”.
De concurrentie bekijken
Typ de zoekwoorden combinatie die je wilt gebruiken in bij Google. Bijvoorbeeld “mindfulness training Amsterdam”. Bekijk hoe de concurrerende websites deze keyword set heeft toegepast. In het onderstaande beeld zie je dat het eerste onbetaalde zoekresultaat in Google een website is die “mindfulnesstraining” aan elkaar vast schrijft in de titel en beschrijving. Je kunt deze concurrentie dus nog verslaan. Bekijk ook op de website van de concurrent hoe de zoekwoorden combinatie is toegepast en of jij dat beter kunt.
Er is nog een optie om je te onderscheiden van de concurrentie. Namelijk door jezelf aan te melden bij Google Maps for Business Owners. Zo zet je jezelf letterlijk op de kaart en kan je aan de rechterkant van de zoekresultaten terecht komen.
Benieuwd naar nog meer handige tips voor jouw zoekwoorden onderzoek? Stay tuned, want volgende keer leg ik uit welke zoekwoorden je kunt kiezen als er evenveel wordt gezocht op verschillende zoekwoorden.
Wil je de vorige artikelen in deze serie nog even teruglezen? Dit deelde ik de vorige keren:
- Stap 1: Brainstormen naar zoekwoorden
- Stap 2: Een Google Adwords account maken om de zoekwoordplanner te gebruiken
- Stap 2 extra: De Zoekwoordplanner gratis gebruiken als Google Adwords je verplicht om een betaalde campagne te starten
- Stap 3: Zo gebruik je de Zoekwoordplanner van Google. Inclusief tips over hoe je de resultaten analyseert.
- Stap 3 deel 2: Zoeken jouw potentiële bezoekers naar iemand of iets? Doe onderzoek naar hun zoekgedrag.