De zoekfunctie van jouw website onderzoeken is ontzettend belangrijk. Als er een zoekwoord vaak in voor komt weet je dat potentiele klanten iets niet goed genoeg kunnen vinden. Dit betekent dat je deze het beste in je menubalk of op een andere duidelijke plek kan plaatsen. Door je zoekfunctie statistieken te analyseren krijg je hier een beter beeld van. Dit kan je doen met Google Analytics. Hoe je dit kan doen zal ik hier stap voor stap uitleggen.
Stap 1:
Log in bij je Google Analytics. Ga vervolgens bij ‘Acquisitie’ naar ‘Overzicht’.
Stap 2:
Ga vervolgens naar ‘Instellingen voor dataweergave’.
Stap 3:
Bij deze ‘Instellingen voor dataweergave’ kan je onderaan kiezen voor ‘Site Search bijhouden’. Deze zet je aan. Zodra je dit hebt aangezet komt er een extra vlak tevoorschijn. Deze gaan we in de volgende stappen invullen.
Stap 4:
Om de ‘Queryparameter’ in te vullen ga je naar jouw zoekbalk en zoek je iets. Zodra je het resultaat krijgt kan je de url van je zoekresultatenpagina kopieren. Dit is de url die net voor je zoekterm staat! Je kiest hier voo wat er na de ? komt en voor het = staat. Bij mij is dat dus; s . Dit vul je in bij ‘Queryparameter’.
Stap 5:
Je kan er nu voor kiezen om ‘queryparameters verwijderen uit de URL’ aan te klikken. Dit zal er voor zorgen dat je zoekopdrachten worden weergegeven in je contentrapporten. Als je het uit zou laten staan zullen er in de rapporten voor elke afzonderlijk gebruikte zoekterm een rij worden weergegeven.
De knop ‘catogorieen voor zoekopdrachten op site’ kan je uit laten staan, tenzij je intern de mogelijkheid hebt om zoekresultaten te segmenteren.
Stap 6:
Done! We gaan checken of het gelukt is. Als je nu op gedrag klikt en vervolgens op zoekopdrachten op site, kan je het overzicht zien.
Je hebt nu als het goed is een mooi overzichtje van je zoekopdrachten voor je.
Nu ben je klaar om je zoekopdrachten te gaan analyseren en je menubalk te optimaliseren.
Wil je nou weten hoe je jouw menubalk nog meer kan optimaliseren en meer leads kan generen? Volg de menubalkcursus, waarin in ik je mee neem in wat ik hier de afgelopen 10 jaar over heb geleerd!