Hoe maak je een zakelijk Instagram account?
Om een zakelijk Instagram account aan te maken moet je eerst een gewoon account openen voor je bedrijf. Als je deze al hebt of net aangemaakt hebt kun je op de profiel pagina naar de 3 streepjes rechtsboven in het hoekje gaan. Daar kan je vervolgens naar het tabblad instellingen gaan, waar je weer een tabblad account ziet. Helemaal onderaan in dit tabblad zie je de optie “switch naar zakelijk Instagram account”.
Wanneer je hierop klikt krijg je de optie om ook je zakelijke Facebookaccount hieraan te koppelen als je die hebt. Zo zijn beide accounts aan elkaar gelinkt en komt je content niet alleen op Instagram wanneer je wat plaatst maar ook meteen op Facebook.
Vul bij het aanmaken van je zakelijke account meteen je contactgegevens goed in en kijk nog een keer goed naar je Instagram naam en bio. Hoe je deze het beste kunt optimaliseren leer je in de SEO cursus.
Waarom is een zakelijk Instagram account handig?
Met een zakelijk Instagram account krijg je een aantal extra mogelijkheden die je anders niet gehad zou hebben:
- Je kunt nu op je zakelijke bedrijfsprofiel pagina contactgegevens Zo kunnen gebruikers direct via Instagram contact met jouw bedrijf opnemen.
- Je krijgt inzicht in statistieken. Zo kun je zien welke foto’s het beste scoren, wat de demografische gegevens van je volgers zijn en op welke tijdstippen je het beste kunt posten. Dit wordt bijgehouden vanaf het moment dat je zakelijke Instagram account wordt geactiveerd.
- Je krijgt promotie opties, waardoor je op vrij makkelijke wijze bepaalde content van je account kunt promoten.
- Wanneer je voornamelijk goederen verkoopt met je bedrijf en je aan de voorwaarden van Instagram voldoet, kun je in aanmerking komen voor “shoppen op Instagram”. Waarbij je op de Instagram post een soort ‘tags’ kunt plaatsen die naar een verkooplink voor het product wijzen.
Tips voor je zakelijke Instagram account
Gebruik je pagina niet te zakelijk. Instagram is een platform dat gebouwd is rond sociale interactie en met saaie bedrijf content bereik je niet zo veel mensen. Geef je bedrijf een menselijk tintje door leuke extra’s te delen via je zakelijke Instagram account. Plaats bijvoorbeeld content zoals:
- Behind the scenes;
- Achtergrondinformatie over het bedrijf en medewerkers;
- Stel vragen in je onderschriften bij je foto’s waarmee je de volger uitnodigt te reageren onder je post;
- Like en reageer vervolgens ook op de comments;
- Gebruik humor.
Maak daarnaast ook gebruik van de Instagram stories. Deel bijvoorbeeld wanneer het kan een link in je story. Gebruik de Instagram stories ook vooral voor extra content, dat je niet goed genoeg vindt voor je Instagram feed, maar wel leuk is voor de volgers om te zien. Maak de stories op je zakelijke Instagram account ook vooral interactief door middel van gifjes en stickers.
Bewaar de belangrijkste stories in de hoogtepunten op je profiel pagina. Dit is leuk voor mensen die op je account terecht komen na de 24 uur dat de story in je verhaal staat. Doordat ze door de hoogtepunten kunnen bladeren krijgen ze een completer beeld van het bedrijf en is de kans dat ze een band gaan vormen met je bedrijf wat groter.
Wil je nog meer Instagram tips? Kijk dan vooral nog even verder op de website.