Een vraag die ik natuurlijk vaak gesteld krijg is: “Welke keywords moet ik gebruiken?”. En vaak wordt hier dan voor bedoeld dat men deze keywords gewoon over de hele website heen gaan uitsmeren. Zonder logische strategie erachter. Dat gaat helaas niet werken.
Strategisch keywords gebruiken
Bedenk daarom eerst welke pagina’s of blogberichten je het belangrijkste vindt. Begin dan te bedenken welke keywords bij die specifieke pagina’s passen. En per pagina 1 keyword-set.
Dus bijvoorbeeld voor AstroLoveSage, waarbij haar diensten Astrologische readings zijn.
Welke keywords moet ik gebruiken voor deze belangrijke diensten pagina’s?
We nemen even de eerste 3 diensten pagina’s. En we doen even wat opties in de Keyword Planner van Google.
Voor onderstaande pagina’s hebben we het keyword achter de ‘>’ gekozen.
pagina 1: Geboortehoroscoop > Geboortehoroscoop reading
Aangezien je bij geboortehoroscoop anders al heel veel concurrentie hebt is het beter om het keyword te verlengen. Aangezien de dienst ook echt een reading is en niet gewoon een geschreven horoscoop hebben we er een ‘longtail keyword’ van gemaakt door er ‘reading’ achter te plaatsen. Voor mensen die echt op zoek zijn naar een reading. Zo krijg je eerder klanten omdat men echt op zoek is naar wat jij biedt.
Pagina 2: Orakel > Online orakel
Aangezien Eileen, de astrologe, ook graag vanuit het buitenland wil werken, is deze service perfect om online aan te bieden. Ook hier geldt dat op Orakel veel meer concurrentie zit dan op ‘online orakel’ en daarom kiezen we hier voor dit langere keyword.
Pagina 3: Voorspellende reading > Mijn toekomst voorspellen
Zoals je ziet wordt er niet gezocht op ‘voorspellende horoscoop’ of dergelijke combinaties en daarom hebben we gekozen voor ‘mijn toekomst voorspellen’. Een ‘longtail keyword’ waar je eventjes wat meer werk voor moet doen om dit ‘mooi’ in de pagina te zetten.
Welk keyword moet ik gebruiken
Het antwoord op de vraag ‘welk keyword moet ik gebruiken’ is dus afhankelijk van je ambities met betrekking tot de concurrentie en of er wel op wordt gezocht. Om te weten of je de concurrentie aan kan moet je weten hoe goed zij zijn. Dit kun je zien aan de content die boven komt. Voldoet die aan de SEO-regels? Posten zij geregeld nieuwe content? Is het een éénpiter of zit er een heel content team achter? Hebben ze veel anderen die naar hun pagina(‘s) linken?
Als je dit hebt achterhaald, dan weet je welk keyword je moet gebruiken voor de desbetreffende pagina of blogpost. Want je gebruikt de keywords niet over je hele website maar alleen op de desbetreffende pagina of post. Welk mag je op de homepage meerdere keywords terug laten komen. Zie dit als je etalage van al je services of producten.
Veel succes en als je meer tips wilt, doe mee met de online SEO cursus.