Organic search is nou niet bepaald de meest duidelijke term op het internet. Het is dan ook geen verassing als je het net las en niet weet wat het betekent en waarom het zo handig kan zijn. Maar na het lezen van deze blog weet je:
- wat is organic search,
- hoe je voor je eigen website kunt checken hoeveel van jouw website verkeer via organic search komt en
- waarom organic search zo belangrijk kan zijn.
Wat is organic search?
Organic search verkeer zijn alle bezoekers die rechtstreeks vanaf een zoekmachine zoals Google, Yahoo, Bing of Ecosia op jouw website terecht komen. Dit is dus een andere groep dan bezoekers die op jouw website terecht komen via een link op een andere website (referral traffic), social media, of klikken op een advertentie (paid traffic). De hoeveelheid organic search verkeer hangt onder andere af van andere factoren, zoals bijvoorbeeld de advertentiecampagnes of e-mailcampagnes die jij op dat moment hebt lopen. Door voor jouw website de organic search in Google Analytics bij te houden, kun je jouw website maximaal op je bezoekersgedrag optimaliseren.
Hoe zie je de statistieken over organic search in Google Analytics?
Dit klinkt natuurlijk allemaal heel leuk, maar hoe zie je nou precies in Google Analytics hoeveel unieke organic search bezoekers jouw website aantrekt?
Om dit te kunnen zien ga je in Google Analytics naar acquisitie → kanalen → lijst default channel grouping. Klik vervolgens in de default channel grouping lijst op organic search. Hier kun je over de gekozen tijdperiode zien hoeveel unieke organic search bezoekers je website heeft ontvangen.
Wil je hier vervolgens wat dieper op induiken, dan kan je gaan kijken op welke pagina’s de bezoekers als eerste terecht komen (landing pagina’s). Hiervoor ga je in de Google Analytics sidebar naar gedrag → site-content → bestemmingspagina’s.
Deze lijst moet je nog even filteren op alleen organic search bezoekers. Dit doe je door de parameter ‘medium’ toe te voegen aan de tabel. Hierdoor voegt Analytics een nieuwe kolom toe aan de tabel.
Nu moet je alleen de data nog filteren op het verkeer dat we willen zien, dus het organische verkeer. Dit doe je door op geavanceerd te klikken. In het groene menu kies je dan weer medium en in het tekstvak aan het eind van de rij typ je organic. Vervolgens klik je op toepassen.
Je krijgt dan een lijst, zoals in onderstaand voorbeeld, waarin je kunt zien welke pagina’s de meeste organic search bezoekers binnenhalen.
In deze lijst is het belangrijk om niet alleen maar naar de positieve getallen te kijken (dus welke pagina’s het meeste organic search verkeer binnenhalen) maar ook juist naar de negatieve getallen, bijvoorbeeld welke pagina’s een hoog bouncepercentage hebben, wat wil zeggen dat bezoekers niet verder klikken dan die ene pagina waar zij op terecht komen.
Al deze gegevens kunnen je helpen bij het uitzoeken wat je landing pagina’s zijn, hoe goed deze pagina’s werken en waar nog meer optimalisatie nodig is.
Waarom wil je inzicht hebben in je organic search verkeer?
Organic search verkeer is in principe gratis verkeer dat op je website belandt. Hier hoef je dus geen geld in te investeren om je website en daarmee je bedrijf te laten groeien.
Door met Google Analytics uit te zoeken welke pagina’s op je website het meeste organic search verkeer ontvangen kun je ook uitzoeken welke pagina’s je het beste kunt optimaliseren. Een organic search gebruiker komt voor het eerst binnen op jouw website op een specifieke pagina. Wanneer deze pagina een mooie lay-out en de juiste content bevat nodigt dit de bezoeker uit om verder te klikken op de website en levert dit een goede eerste indruk van je website en daardoor ook je bedrijf op.
Bonus tip
En nog even een extra bonus tip voor jullie: Wil je uitzoeken welke keywords gebruikt worden in die organic search om op jouw website terecht te komen, dan kun je je Google Analytics account koppelen aan de Google Search Console om daarmee keyword onderzoek te doen. Meer informatie hierover komt naar voren in de online SEO cursus.
Meer over Google Analytics?
Wil jij na het lezen over organic search in Google Analytics nog meer te weten komen over Google Analytics? Kijk dan nog eens verder tussen alle tips op deze website hoe je hier het beste mee kunt werken. Ook voor andere tips over bijvoorbeeld SEO, WordPress of Instagram kun je een kijkje nemen op Minimalist Marketing.