Podcasts worden steeds populairder en je ziet ze steeds meer voorbij komen op zowel YouTube, Facebook en Spotify. In Nederland is het nog upcoming maar in de VS is het al een tijdje razend populair. In deze blogpost geef ik antwoord op de vragen: wat is een podcast? Hoe zet je een podcast in als marketingstrategie? En geef ik wat voorbeelden van goede podcasts die dit al doen.
Wat is een podcast?
De definitie van een podcast omschreven door Wikipedia: ”Een podcast is een audiouitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds. Dankzij de introductie van draagbare mp3-spelers zoals de iPod was deze vorm van uitzenden snel populair onder radioamateurs. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast.” Nu zal je vast denken: leuk deze definitie, maar ik snap eigenlijk nog steeds niet wat het precies is.
Een podcast is met een duur woord inderdaad een audio uitzending, maar het wordt ook wel gewoon een geluidsbestand genoemd. Alleen is het meer dan een geluidsbestand, het is namelijk een programma. Met een podcast ga je een gesprek aan over een bepaald onderwerp. Dit kan van alles zijn! Er worden ook vaak interviews gedaan met een ander (bekend) persoon.
Je kan het een beetje vergelijken met een radio uitzending, maar een podcast is veel leerzamer, interessanter en leuker om naar te luisteren. Daarentegen is er bij de radio nog redelijk veel reclame in tegenstelling tot een podcast.
Maar waarom is het dan zo populair?
Omdat het een geluidsbestand is hoef je er eigenlijk weinig tot geen tijd voor ‘vrij’ te maken. Je kan het heel gemakkelijk luisteren als je aan het schoonmaken bent in huis, aan het werk op kantoor of als je aan het sporten bent. Het is te vergelijken met muziek maar dan steek je er nog echt wat van op ook. Dit komt omdat het ook op je mobiel te beluisteren is. Je kan een uizending downloaden waardoor je het overal kan beluisteren en streamen.
Hoe zet je podcasts in als marketingstrategie?
Ook bij marketeers is het een populaire marketingtool. Je kan als marketeer de identiteit van je merk veel meer naar voren laten komen doordat je het merk en de verhalen achter het merk leert kennen. Een podcast wekt vertrouwen, merkherkenning en autoriteit op bij de luisteraar. Het is mischien niet voor iedere branche geschikt, maar als je een beetje creatief bent kan het voor veel verschillende branches gebruikt worden.
Een goede podcast is educatief, relevant en interessant voor de luisteraars om naar te luisteren. De interesses van luisteraar spelen hierbij een grote rol, maar het moet wel betrekking hebben tot je bedrijf of merk. Daarnaast moet de podcast van hoge kwaliteit zijn om professioneel over te komen. Het is dus belangrijk dat je er serieus naar gaat kijken wat je allemaal voor apparatuur nodig hebt om een goede podcast te maken.
Hoe maak je een kwalitatief goede podcast?
Naast dat de inhoud van goede kwaliteit moet zijn, is het ook belangrijk dat het geluid van goede kwaliteit is. Als een podcast slechte geluidskwaliteit heeft is het niet prettig om naar te luisteren. Een podcast kan gemakklijk thuis of op kantoor worden opgenomen met de juiste apparatuur.
Voorbeelden van goede podcasts over marketing
- The Goal Digger Podcast: Jenna Kutcher komt uit een klein stadje genaamd Wisconsin. Naast dat ze podcasts opneemt, is ze ook fotografe, watercolor artist en leeraar. Ze praat onder andere over marketing, een eigen bedrijf starten/ tips voor een eigen bedrijf en doet veel interviews met inspirerende mensen die een eigen bedrijf zijn begonnen en succesvol zijn.
- BNR Groeihelden: De Nederlandse radiozender BNR heeft een podcast serie over groeistrategieën van bedrijven. Bedrijven zoals Srprs.me en Picnic komen aan het woord en vertellen alles over hoe hun bedrijf zo groot is geworden.
- Online marketing made easy with Amy Porterfield: Amy is een echte business woman, ze praat onder andere over hoe je online een bedrijf start, hoe je je e-mail lijst uitbreidt naar duizenden abonnees, hoe je meer kan verkopen en sneller kan groeien.