Wat is een niche?

Veel mensen vragen zich af: Wat is een niche? Een kort antwoord is: een niche is een specifiek interessegebied om een bepaalde (kleinere) doelgroep aan te spreken. Maar dat is wel lekker kort door de bocht, daarom beantwoord ik deze vraag zodat je je eigen niche makkelijker neer kunt zetten.

Een niche kan bijvoorbeeld zijn: iedereen die een eigen bedrijf heeft, oftewel ondernemen is het interessegebied. Dit is wel heel erg algemeen. Daarmee zou je dan alle ondernemers moeten aanspreken. Dat is al snel te groot. Vaak zo groot dat je schiet met hagel. Een daarom kan en moet het vaak veel specifieker om het ook voor je te laten werken. Het kan zelfs zo mega specifiek dat het een super nice wordt. En een super niche zorgt ervoor dat je minder hoeft te schreeuwen (denk aan social marketing) en meer automatische vraag krijgt.

In deze blog behandel ik alleen niches voor services. Ondernemers die een service bieden zoals mentoring, coaching of marketing.

wat is een niche

Wat is jouw super niche?

Ga er even goed voor zitten om te achterhalen wat de niche is van jouw service. En ik kan uit eigen ervaring spreken (of schrijven) dat je dit niet 1-2-3 hebt gevonden. Ook niet dat het altijd je niche blijft. Als je een service hebt, kun je namelijk makkelijker van niche veranderen over de tijd.

Je kunt je niche langs deze 3 uitgangspunten halen om te weten wat je super niche is.

  1. Een doelgroep waar je graag voor werkt of aan wie je de meeste waarde kunt leveren. Denk aan ondernemers die zelf hun website goed kunnen bijhouden.
  2. Een specifieke werkwijze waarvan jij zeker weet dat deze werkt.
    Denk aan langdurige samenwerkingen aangaan in plaats van even kort alles snel doorvoeren.
  3. Een waarde die jij hebt als ondernemer. Doe de ‘kernwaarde test’ om uit te vinden welke
    Denk aan altijd resultaat willen behalen.

Als je uitgaat van deze 3 uitgangspunten kun je ook een combinatie maken van alle drie, dan kom je tot jouw super niche.

niche wat is een

Voorbeelden van een super niche.

Een super niche is dus een niche die niet alleen gestoeld is op een specifieke doelgroep maar zelfs op hun gevoel of een waarde en op hoe ze graag willen werken. Dat zorgt er meestal voor dat je sneller de juiste doelgroep aanspreekt. Dat je website beter gaat werken. Oftewel meer conversies, meer verkopen, meer winst.

Ik zal even mijn eigen super niche omschrijven (verrassing! ;).

  • Doelgroep waar ik graag voor werk:
    • Een ondernemer die niet helemaal digibeet is en zelf zijn/haar eigen website aan kan passen of bereidt is om te leren.
    • Een ondernemer die graag een autoriteit wil worden binnen een bepaalde niche
  • Waarde: Een ondernemer die investeren in duurzame groei.
  • Werkwijze: Minimalistisch werken. Niet alles in 1x willen doen maar stap voor stap zodat het geen chaos in het hoofd wordt. Niet direct alles kunnen en willen aanpakken maar beginnen bij de basis.

Wellicht verwacht je bij mij dat het gaat om SEO. En dat is ook zeker wel belangrijk. Maar eigenlijk gaat het daar niet eens persé om.
Voor mijn super niche is belangrijker dat mensen bereidt zijn om een investering te maken in:
– het willen zijn van een autoriteit en
onderzoeken waar hun eigen niche ligt.

En daar duiken we dan samen in met een ‘op maat werkplan’ genaamd: STAND OUT.

seo

Hi, ik ben Marjet,

Ik help je aan een wachtlijst aan ideale klanten voor je 1:1 sessies.

Maak je content zo sterk en persoonlijk dat mensen graag contact met je opnemen.

Download dit content framework