Het internet staat er tegenwoordig vol mee en we zouden ze, misschien onbewust, op de voet volgens en nadoen: influencers. Inmiddels is het een stuk meer dan iemand met goede foto’s op Instagram, een influencer zijn is booming business. Oké, dus een influencer is eigenlijk een heel bedrijf zijn. Maar, wat is een influencer precies? En wat doet een influencer eigenlijk?
Wat is een influencer?
Een influencer is iemand die erg aanwezig is op social media, met name Instagram. Deze persoon heeft een redelijk groot aantal volgers waaraan het belangrijkste is dat zij naar de influencer luisteren of hem/haar volgen. Als influencer ben je zelf je merk. Door middel van jezelf zo goed mogelijk neer te zetten, probeer je producten aan je volgers te verkopen. Het opvallende hieraan is, dat je vaak niet eens door hebt dat ze per se iets moeten verkopen.
Simpel gezegd is het antwoord op de vraag: Wat is een influencer? Iemand die via social media het koopgedrag van zijn of haar volgers beïnvloedt. En bedrijven weten hier tegenwoordig goed gebruik van te maken. De eerste lichting influencers kunnen worden gezien als een ‘ongelukje’. Zij waren degenen die hun passie deelden via social media en waarbij bedrijven vervolgens aanklopten om reclame voor ze te gaan maken. De daarop volgende influencers weten vanaf het begin al precies waar ze mee bezig zijn. Iedere post, iedere like en iedere hashtag telt.
Wat is het verdienmodel van een influencer?
Influencers kunnen zowel in geld als in producten verdienen. Er is niet echt één standaard verdienmodel voor influencers, het verschilt per influencer. Dat komt ook omdat het moeilijk is één soort ‘salaris’ af te spreken, omdat het van veel factoren afhankelijk hoeveel iemand kan verdienen per post. Dit hangt bijvoorbeeld af van het aantal volgers en het bedrijf waar je een deal mee hebt.
Een influencer kan een sponsordeal met een bedrijf hebben. Dit houdt in dat ze of content plaatst in ruil voor producten of betaald krijgt per content. Een andere mogelijkheid is om een bepaald percentage van de omzet die op een product wordt gemaakt waar content voor is geplaatst te krijgen. Wanneer een influencer bijvoorbeeld een kortingscode voor een bepaald product voor je heeft, kan het zijn dat hij een bepaald percentage van de verkoopprijs van dat product krijgt.
Influencers zijn big business. Zowel om er een te zijn, als om er een in te zetten voor je bedrijf. Vooral als je als doelgroep jongeren hebt, kan het veel opleveren om een influencer in te schakelen.
Nu je het antwoord weet op de vraag: Wat is een influencer? Wil je als bedrijf zelf influencer worden, dan is dat ook mogelijk. Wel op een ander soort niveau, maar als jij de trendsetter wordt in jouw branche door altijd de juiste antwoorden te geven op vragen van jouw doelgroep, dan krijg je vanzelf een influencer imago. Wil je hier meer over weten, bekijk dan eens deze pagina over hoe jij met je bedrijf influencer kunt worden op een duurzame manier.