In marketingwereld vliegen de afkortingen je om de oren. SEO, SEA, CTA en CTR; je hebt ze vast allemaal wel eens voorbij horen komen. Wij gaan het in deze blog hebben over de afkorting CRO. Wat is CRO en hoe kan jij deze methode toepassen in jouw digitale marketingstrategie?

Wat is CRO dan precies?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization en wordt ook wel conversieoptimalisatie genoemd. Dit is een super belangrijk onderdeel binnen de (digitale) marketing. Want conversie staat voor het omzetten van bezoekers naar uiteindelijk kopende klanten. Conversie kan dus een daadwerkelijke aankoop zijn, maar ook het inschrijven op een mailing of nieuwsbrief, een contactformulier invullen, het downloaden van een brochure, of simpelweg het bekijken van verschillende pagina’s op je website. Uiteindelijk heeft CRO als doel de conversie te optimaliseren, het aantal personen dat een gewenste actie verricht op jouw website, zodat je omzet stijgt. 

Je moet het zo zien: stel je bent winkeleigenaar en jouw winkel staat vol met klanten die hun boodschappenmandjes gretig vullen. Maar vlak voordat ze naar de kassa gaan bedenken ze zich, laten ze het volle mandje achter en lopen de winkel uit. Dat is gek! In de online wereld gebeurt dit echter regelmatig. Je website trekt genoeg bezoekers, je hebt geïnvesteerd in advertenties, je SEO is op orde en je zet social media in, maar toch blijven de conversies achter. Zonde van je inspanningen en tijd om onderzoek te doen, waarom die conversies dan achterblijven! Dit is het punt waar jij je bezig moet gaan houden met conversie optimalisatie.

wat is CRO 

CRO in de praktijk toepassen

Er zijn verschillende redenen waarom een bezoeker van jouw website niet overgaat tot het gewenste doel of uiteindelijk afhaakt. Het is dan ook belangrijk om eerst te onderzoeken waar de knelpunten liggen. Begrip krijgen voor je doelgroep, zodat je gericht actie kunt ondernemen. Je kunt daarbij naar de statistieken kijken door je conversie ratio uit te rekenen, maar nog belangrijker is de doelgroep zelf. Voordat jouw doelgroep overgaat tot bijvoorbeeld een aankoop, gaan ze namelijk nog een hele customer journey door. Ze moeten op jouw website belanden allereerst, vervolgens door jouw website neuzen en uiteindelijk enthousiast worden van hetgeen wat jij aanbiedt.  Waar haken ze dan af, waar klikken ze vaak op en waar zoekt jouw doelgroep op? Als je dit soort vragen in kaart kan brengen creëer je een compleet beeld van je doelgroep en de ‘reis’. 

Wat ga je dan optimaliseren? Uiteindelijk wil je datgene verbeteren, de cruciale momenten die invloed hebben op de besluitvorming van jouw bezoeker. De momenten waarop ze potentieel willen converteren. Dat kan in verschillende vormen, bijvoorbeeld:

  • een call-to-action (CTA) (bijvoorbeeld een button op de juiste plek met een opvallende kleur);
  • het toevoegen van een FAQ (wegnemen van bezwaren);
  • of testimonials toevoegen (vertrouwen geven).

Iets om het voor je bezoekers zo makkelijk en aangenaam mogelijk te maken, zodat deze uiteindelijk over worden gehaald tot de gewenste conversie.

    Wil je meer weten over CRO? Of denk je dat jouw website wel wat optimalisatie kan gebruiken. Plan een gratis intake en dan gaan we samen sparren over de mogelijkheden.

     

    seo

    Hi, ik ben Marjet,

    Ik help je aan een wachtlijst aan ideale klanten voor je 1:1 sessies.

    Maak je content zo sterk en persoonlijk dat mensen graag contact met je opnemen.

    Download dit content framework

    wat is CRO