Het moment dat een bezoeker de actie onderneemt die jij wilt, noem je dat conversie. Dit kan voor elke soort website anders zijn, zoals een bestelling plaatsen of een contactformulier invullen. Je kan onderscheid maken tussen een zachte en een harde conversie. Een harde conversie is belangrijk en draagt bij aan de verhoging van de omzet. Bijvoorbeeld het aantal bestellingen. Een zachte conversie zorgt niet direct voor een hoge omzet, maar helpt wel bij een hogere omzet. Neem als voorbeeld het inschrijven voor de nieuwsbrief of het aanmaken van een account.
Hoe meet je conversie?
Meten van conversies kan op verschillende manieren en hier zijn ook verschillende tools voor. De meest bekende en gratis tool is Google Analytics. Via Google Analytics kun je conversies instellen. Het wordt dan gemeten zodra bijv een ‘bedanktpagina’ is getoond na een aankoop.
De conversie wordt vaak getoond aan de hand van een percentage, het conversiepercentage of de conversieratio. Dit is de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal behaalde conversies. Neem als voorbeeld 100 bezoekers op jouw websites en 8 mensen kopen iets, dan is het conversieratio 8%.
Hoe verhoog je de conversie
Om meer bezoekers van jouw website tot actie over te halen kan je je bezighouden met conversie optimalisatie. Het is dan belangrijk de focus te leggen op het verbeteren van jouw website voor meer verkeer naar jouw website. Of om de juiste bezoekers te trekken, want wellicht zijn de bezoekers die nu op je website komen, geen bezoekers die behoefte hebben aan jouw producten. Om dit te onderzoeken kun je inderdaad tools als Google Analytics goed gebruiken.
Weet je niet zeker hoe jij die moet aanpakken? Ga dan aan de slag met mij in online werksessies.