“Bloggen? Maar blogs, daar kijkt toch niemand meer naar?”: Zei een vriendin tegen mij.

Inderdaad is het ouderwetse bloggen over je dagelijkse beslommeringen wel een beetje klaar. Dat is nu meer in een podcast of een vlog of in een youtube kanaal veranderd.

Maar wat is bloggen?

Tegenwoordig wordt onder bloggen niet alleen iemand met een persoonlijke blog als een blogger gezien. Ook als je een bedrijf hebt, dan blog je over de kennis die jij hebt van de markt. Dat kan zijn over nieuwe dingen die er gebeuren of zelfs over case studies van projecten die jij zelf hebt gedaan.

Bloggen is voor mij een andere naam voor het schrijven van nieuwe content op je website dat niet je vast staande pagina’s zijn. Het is de content zoals je portfolio, je nieuwe case-studies, je tips en kennis of het nieuws uit de markt.

wat is bloggen

Waarom is bloggen niet dood?

De meest veelgehoorde uitspraak: ‘bloggen is dood’. Dat komt omdat men het verkeerde idee heeft over een blog. Want ondertussen kijken ze zelf heel vaak op iets wat kan worden gezien als een blog zoals:

  • recepten, DIY-artikelen,
  • reisblogs over de leukste boutique hotels,
  • artikelen over nieuwe restaurants,
  • artikelen over wat doe ik als ik verliefd ben op iemand anders,
  • artikelen met oefeningen om mindful te worden

Al het maken van nieuwe content wordt tegenwoordig geschaard onder bloggen of ook wel contentcreatie genoemd.

Het antwoord op: Wat is bloggen?

Als ik een antwoord zou geven op de vraag: ‘Wat is bloggen?”, dan zou ik dit beantwoorden met:

Bloggen is alle contentcreatie waarbij tekst het belangrijkste contentmiddel is en vaststaande (service/product) pagina’s worden hier niet onder gerekend.

 

Waarom is bloggen of tekstuele contentcreatie belangrijk?

Het verbeterd je vindbaarheid in Google als je vaak nieuwe tekstuele content op je website plaatst. Niet alleen je ‘blog’-berichten zullen hoger in Google komen. Ook de meer vaststaande service- of product pagina’s zullen hoger in Google komen doordat je website actiever is.

Google ziet dat je website geen visitekaartje is waar niks gebeurd. Je bent actief content aan het plaatsen. Het liefst natuurlijk op een consistent manier. Denk aan elke week 1 blog als je een bedrijf bent en als je met je blog echt goed geld wilt verdienen is 1x per dag wel een goed idee.

Wil je meer weten over hoe je strategisch en consistent met je content om kunt gaan?

 

seo

Hi, ik ben Marjet,

Ik help je aan een wachtlijst aan ideale klanten voor je 1:1 sessies.

Maak je content zo sterk en persoonlijk dat mensen graag contact met je opnemen.

Download dit content framework