Voor SEO (zoekmachine optimalisatie) kun je het beste een keuze maken voor een URL met of zonder www. ervoor. Als je namelijk op beide URL’s te vinden bent, bijvoorbeeld www.minimalistmarketing.nl en minimalistmarketing.nl, dan ziet google dit als twee aparte websites en kan dit worden gezien als ‘content-copy’.
Het zorgt er ook voor dat er soms verwezen wordt naar de www-versie en soms naar de zonder-www-versie. Dit betekent dat de ene URL (bijvoorbeeld met www ) meer waarde heeft dan de andere URL (zonder www) voor Google omdat de ene meer backlinks heeft dan de ander. Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website verwijzen.
Voorheen was er een mogelijkheid om in de Google Search Console aan te geven welk domein je ‘voorkeursdomein’ is. Helaas is deze optie niet meer mogelijk in de laatste versie van Google Search Console.
Hoe geef je jouw voorkeursdomein aan in WordPress?
Om in WordPress aan te geven wat jouw voorkeursdomein is ga je naar instellingen en kies je het tabblad algemeen. Daar kun je aangeven wat je als WordPress-adres en site adres wilt hebben. Door dit in te vullen weet WordPress wat jouw voorkeursdomein is.
Hoe zorg je er voor dat Google je voorkeursdomein herkent?
De beste manier om ervoor te zorgen dat Google een voorkeursdomein herkent is door overal naar hetzelfde domein te linken. Kies je er bijvoorbeeld voor om www. voor je domein te houden, zorg er dan consistent voor dat jij zelf overal naar linkt met www. ervoor. Zorg er ook voor dat zo veel mogelijk backlinks naar jouw website de www. bevatten.
Daarnaast zou je ervoor kunnen kiezen om alle pagina’s op het domein waar je voorkeur niet naar uit gaat met een 301-redirect door te laten linken naar je voorkeursdomein. Let er hierbij wel op dat er dan naar de corresponderende pagina op het www. domein gelinkt wordt, en niet naar de homepagina. Dit is voor de gebruikers veel fijner. Zorg er ook altijd voor dat je even controleert of de 301-redirect is gelukt.