Misschien heb je al gezien dat de Google Keyword Planner is vernieuwd. Sinds kort werken ze met een nieuwe, verbeterde versie. Het kan natuurlijk dat je de oudere versie veel prettiger vond. Maar, hoe kom je daar dan terug? Dat zal ik je uitleggen.

Vernieuwde Keyword Planner

Voor ik je uitleg hoe je terug komt bij de oude vertrouwde versie, is het eerst handig om te weten wat er precies vernieuwd is. Want, misschien heb je er juist wel wat aan.

  • Het startscherm

Het valt natuurlijk meteen op dat er een nieuw startscherm is. Een stuk meer basic en overzichtelijker met nog twee opties. ‘Vind nieuwe zoekwoorden’ of ‘Vergaat data en voorspellingen voor de zoekwoorden’. Een stuk eenvoudiger om mee te beginnen.

  • Mobiele zoekers

We doen tegenwoordig steeds meer met onze telefoon. Ook Google wordt steeds meer mobiel gebruikt. In de Google Keyword Planner wordt altijd al het maandelijkse zoekvolume per keyword getoond, maar nu kan je ook zien welke daarvan mobiel zijn. Via een grafiek kan je makkelijk zien welk deel van het totaal op mobiel is opgezocht. Inspelen op het zoekgedrag op mobiel is erg belangrijk tegenwoordig.

  • Organisch verkeer

Het organische zoekverkeer is niets meer dan bezoekers die via een zoekmachine op je website komen. Het gaat daarbij om de niet-betaalde zoekresultaten. Dus AdWords advertenties tellen niet mee. De nieuwe versie van de Keyword Planner heeft als extra functie dat je de organische impressies en de organische positie van je website kan zien. Deze filter moet je wel zelf aanvinken.

Terug naar de oude versie

Mocht je, ondanks de verbeteringen, de oude versie toch prettiger vinden dan kan je gelukkig gewoon terug. Teruggaan naar de oude versie van Google Adwords is zelfs erg eenvoudig te doen.
Ben je automatisch ingelogd op de nieuwe versie,

  1. Klik dan op het gereedschapspictogram rechtsboven in de hoek.
  2. Selecteer dan ‘Terug naar vorige versie van AdWords’.
  3. Dat is alles.

Wil je vanuit de oude versie toch weer terug naar de nieuwe? Dat kan gelukkig ook! Klik dit keer op het tandwiel rechtsboven in de hoek. Selecteer dan ‘Probeer het nieuwe AdWords’. En zo simpel is het.

Wil je SEO zelf doen maar geen idee waar je moet beginnen?

seo

Hi, ik ben Marjet,

Ik help je aan een wachtlijst aan ideale klanten voor je 1:1 sessies.

Maak je content zo sterk en persoonlijk dat mensen graag contact met je opnemen.

Download dit content framework