Lean marketing betekent dat er niet een groot marketingplan wordt geschreven maar dat je door kleine experimenten o.b.v. je data groeit. Het is belangrijk dat je snel aanpassingen kunt maken. Daarom is een website die je zelf kunt aanpassen ook erg belangrijk voor lean marketing. Hoe wij lean marketing toepassen zullen wij hieronder uiteen zetten.
Hoe wij Lean marketing toepassen:
Analyse van wat werkt en dat optimaliseren
De basis van het product is gelegd. Er is al veel werk gedaan om bekend te worden zoals op Instagram. Maar:
- is het een effectieve en efficiënte manier?
- Zijn het de juiste berichten?
- Wordt de juiste link gedeeld?
- Is de landingspagina goed ingericht zodat deze converteert?
- Welke pagina’s worden goed bezocht en hoe zijn deze dan geoptimaliseerd voor Google?
Dit soort vragen stellen we en we gaan dit direct optimaliseren. Er wordt dus ook direct gewerkt aan een nieuwe versie van een landingspagina om deze te verbeteren voor Google maar ook voor conversie. Niet urenlang meten, maar meteen doorvoeren. Lekker lean.
Experimenteer voor de doelgroep die werkt
Je weet al welke doelgroep snel converteert. Je kent deze doelgroep. Dus wij doen enkel kleine experimenten met nieuwe methodes voor deze doelgroep. Wat zijn dan nieuwe methodes? Bijvoorbeeld een nieuwe email automation instellen die beter converteert of Instagram stories
Lean marketing is ook: direct aanpassingen in de website kunnen maken
Het is belangrijk dat de website waar het om gaat zelf kan worden aangepast. Wij hebben veel HTML en CSS kennis in huis om zelf aanpassingen te doen in een CMS. Dit is noodzakelijk om bijvoorbeeld pagina’s te verbeteren zodat men eerder geneigd is om te converteren.
Experiment met een nieuwe doelgroep
Het kleinste gedeelte wat we ook elke maand zullen aanpakken is experimenteren met een nieuwe doelgroep. Je gaat kijken naar een doelgroep die je eigenlijk nog niet bereikt. Hoe kun je die bereiken en start met een klein beetje content schrijven voor deze doelgroep. Bijvoorbeeld als je een hot cabin sportschool bent en je hebt je nog nooit gericht op klanten met reuma. Dan kun je dit door gerichte content te schrijven langzaam integreren door te schrijven over de voordelen van sporten in de warmte voor reuma.
Lean marketing is
tegelijkertijd & gestructureerd
Voor lean marketing bij Minimalist Marketing, is het dus belangrijk dat je aan meerdere dingen tegelijk werkt. Je gaat niet 1 maand besteden aan het verbeteren van je vindbaarheid en de andere aan social media. Je smeert het uit over enkele maanden. Zo blijf je actief en zorg je er ook elke maand voor dat je groeit en weer kunt bijsturen. Want SEO duurt bijvoorbeeld best lang voor je traffic ziet komen naar je website dus zorg ervoor dat je daarnaast ook aanpassingen doet die bijdragen aan directe verbetering van conversie of vergroting van je volgers.
Wil je meer weten over deze lean marketing techniek