Een sidebar op je site hebben is ontzettend handig. Vooral als het jouw bezoekers inspireert en motiveert om door te klikken en naar andere tips of producten te gaan. Als je een sidebar hebt is het wel van belang dat dit goed wordt gedaan en je nog steeds rekening houdt met SEO. In deze blog geef ik 4 tips om je sidebar te optimaliseren voor een goede SEO.

Sidebar & SEO tip 1: Gebruik afbeelding zonder keywords

Wat ik vaak voorbij zie komen zijn sites waarbij de sidebar wordt gevuld met recente posts of recent comments. Vaak worden de woorden die in de sidebar staan dan belangrijker dan het keyword van de originele post. Dit komt vaak omdat het bijvoorbeeld ook kopjes en linkjes zijn.

Je kan het beste je sidebar zo minimalistisch mogelijk houden. Als je het dan minimalistisch houdt en bijvoorbeeld alleen een afbeelding in de sidebar hebt staan, sla deze dan ook op zonder bestandsnaam (dus bijv _.jpg) en zonder alternatieve tekst. Hierdoor zorg je ervoor dat de keywords van de normale content belangrijk blijven. 

Sidebar & SEO tip 2: liever niet teveel tekst

Als je tekst in de sidebar zet, zorg er dan altijd voor dat de normale content meer tekst heeft. Je wil niet dat de keywords in de sidebar de normale content overruled. Als je bijvoorbeeld een promo of ad van iemand anders er in zet, zorg er dan voor dat niet het keyword van de ander er in staat maar dat het dan altijd jouw keywords zijn. Als er toch een keyword in de sidebar staat, kies dan voor een keyword die bij jouw hele site past. Dit is bij mij bijvoorbeeld SEO, deze komt over de gehele site terug en zal dus minder vaak afleiden van de content.

Sidebar & SEO tip 3: Geen headings in gerelateerde producten.

Als je op een verkooppagina gerelateerde producten hebt staan is het vaak het geval dat deze een heading, een afbeelding en een link hebben. Hierdoor krijgen deze heel veel waarde op die pagina, vooral als er niet zoveel tekst op de rest van de pagina staat. Je wil natuurlijk dat die pagina wordt gevonden op het product dat daadwerkelijk wordt verkocht, niet het gerelateerde product.

sidebar seo optimalisatie-gerelateerde-producten
Om dit te voorkomen kun je aan je webbouwer vragen of hij de gerelateerde producten zo styled dat in elk geval de headings ‘worden uitgezet’. De webbouwer moet dus eerst in de functions of met PHP code zorgen dat de headings gewone paragraaf teksten worden. Dus bijv van een <h4> naar een <p> tekst. En daarna met CSS de normale <p> tekst zo opmaken dat het er nog wel mooi eruit ziet maar geen heading meer is (en ook niet opeens dikgedrukt maken met code eromheen). Het linkje of de afbeelding is niet te voorkomen bij gerelateerde producten.

Sidebar & SEO tip 4: check de output van je social media widget

De social media widgets hebben soms veel verborgen tekst als output in HTML die Google mee neemt. Als je bijvoorbeeld je Instagram feed op je site zet worden krijgen de foto’s als alternatieve tekst als jouw tekst die je bij de post hebt gezet. Dat is niet de bedoeling. Kijk hier altijd goed naar en gebruik een plugin of widget die dit niet doet. Voor Instagram kun je bijvoorbeeld smash balloon gebruiken.

Het is dus zeker van belang hoe je je vaste elementen op je site inricht voor de vindbaarheid van je pagina’s. Als je meer wil weten over hoe je je menubalk het beste in kan richten om dit te bevorderen, neem een kijkje bij mijn menubalkcursus waarbij je uitleg krijgt met leuke voorbeelden en opdrachten!

seo

Hi, ik ben Marjet,

Ik help je aan een wachtlijst aan ideale klanten voor je 1:1 sessies.

Maak je content zo sterk en persoonlijk dat mensen graag contact met je opnemen.

Download dit content framework