SEO & je Menu-balk

De menu-balk van je website is een belangrijk onderdeel van je website. Als het niet al het meest belangrijke is voor de navigatie. Zo kan de bezoeker namelijk direct naar zijn of haar favoriete pagina navigeren.

Advies Menu-balk indeling voor de gebruiksvriendelijkheid & SEO

Mijn advies voor je menu-balk is altijd om hier je diensten uitgeschreven in te zetten. Dus niet een kopje met diensten, over, contact en blog. Maar echt te benoemen wat je producten of diensten zijn. Dit is gebruiksvriendelijk, dus fijn voor de navigatie van de bezoeker én goed voor SEO.

Zo heb ik Charlot Spoorenberg geadviseerd om haar diensten in de hoofdmenubalk te zetten, direct onder haar logo. Dit geeft direct duidelijk weer wat haar diensten zijn.
seo-menu-balk-navigatie2
En je ziet haar ‘over’ en haar ‘contact’ rechtsboven staan, zodat haar afzonderlijke diensten (Copywriter, Journalist en Yogajournalist) meer opvallen.

Wat je vaak ziet is dat mensen een pagina met diensten maken waar al hun diensten op staan. Echter dit zegt dan heel weinig over wat men doet. En een menu-balk bestaat uit links en de balk is meestal ook een opsomming (in code-taal) waardoor deze woorden voor SEO extra waarde krijgen op je site. Dus de wat je in je menu-balk zet, worden als belangrijke woorden gezien door de zoekmachines.

‘Leuke’ menu-items & SEO

Nu wil je soms ook wel eens leuke menu-items maken zoals ‘Girlgang’ in onderstaand voorbeeld, alleen is dat niet direct een ‘keyword’. seo-menu-balk-wordpress2

De pagina waarnaar ‘Girlgang’ verwijst heet eigenlijk Girlbosses zoals de ‘permalink’ ( het laatste gedeelte van de URL). Het woord ‘Girlbosses’ is wel een keyword omdat hier wel op wordt gezocht. Het is net even specifieker namelijk jonge vrouwen die ondernemen. ‘Girlgang’ is een groep jonge vrouwen, te weinig specifiek om op te zoeken dus een veel minder relevant keyword.

Wat men bij Hashtag Workmode gedaan heeft is het menu-item anders maken dan de pagina zelf. Dit is een hele goed optie voor als je leuke menu-items wilt en toch goed wilt worden gevonden op de sub-pagina’s.

In WordPress kun je dit zo aanpassen:

  • Ga naar >> ‘Weergave’
  • >> ‘Menu’s’
  • Klap het desbetreffende menu-item open en verander de navigatie-label.

Hieronder zie je bijvoorbeeld dat ik dit voor de ‘SEO cursus Amsterdam’ heb gedaan. Die pagina heeft als permalink /SEO-cursus-Amsterdam en als titel ‘SEO cursus Amsterdam (avond)’ en in de navigatiebalk noem ik deze ‘groepscursus SEO’. Leuk trucje voor als je niet te strikt wilt omgaan met je menu-balk.

seo-menu-navigatielabel-wordpress3

Conclusie SEO & Menu-balk/items

  • Gebruik als menu-items altijd de naam van diensten uitgeschreven per pagina en verstop ze niet op een pagina die je  producten of diensten noemt.
  • Als je leuke menu-items wilt gebruiken, doe dat dan nadat je een pagina met de juiste titel en ‘permalink’ hebt gemaakt door de navigatielabel aan te passen.

 

 

 

Vind je SEO hartstikke ingewikkeld?

seo

Hi, ik ben Marjet,

Ik help je aan een wachtlijst aan ideale klanten voor je 1:1 sessies.

Maak je content zo sterk en persoonlijk dat mensen graag contact met je opnemen.

Download dit content framework