Een blog schrijven kan iedereen. Echt!
Zeker nu er ook ChatGPT op de markt is gekomen. Niks is makkelijker dan blogs eruit rammen aan de lopende band. Alleen… gaat men ‘AAN’ van jouw blogs?
De enige manier dat het schrijven van een blog tot meer sales leidt, is als het mega uniek is. Als de unieke saus van jouw bedrijf of van jou als ondernemer erover heen druipt.
Dan blijft je blog lekker plakken bij de lezers.
Dan zorgt het schrijven van een blog ervoor dat de lezers AAN’ gaan en zich aanmelden voor een (gratis) training.
Stap 1 voor het schrijven van een blog: creeër jouw plakkerige saus
Dus stap 1 voor het schrijven van een blog is, dat je weet wat jouw unieke plakkerige saus is. Wat maakt jouw werkwijze of jou als ondernemer uniek om mee samen te werken. Kun je dat in een sausje gieten voor over je content?
In mijn 1:1 trajecten starten we altijd met de kernwaarden test. Daarmee weten we ook beter welke potentiële klanten bij je passen. Wat zo fijn is aan een plakkerig sausje, is dat je bij elk onderwerp weet hoe je dit op jouw manier kunt aanvliegen. Dat die altijd anders is dan anderen want jij hebt een unieke invalshoek.
STAP 2 voor het schrijven van een blog: specifiek onderwerp
Hoe kies je zo specifiek mogelijk? En bovendien met een strategie.
Want laten we eerlijk zijn, we willen niet met iedereen werken,
Ben je coach? Heb je dan zin om mensen van de bank te trekken?
Of heb je liever coachees die zin hebben in een nieuw stap en al in de startblokken staan. Ze wachten alleen nog op jou als GO.
Dit is belangrijk om helder te hebben, want bij deze twee doelgroep horen nou eenmaal andere zoektermen.
Denk aan “Altijd moe” of “Carriereswitch maar wat”
Hun zoekintentie is heel anders. Het schrijven van een blog voor dit specifieke onderwerp is dus ook heel anders.
Kom er achter wie jij het liefste wilt helpen en hoe je die mensen kunt bereiken.
We doen dit bijvoorbeeld in ‘Your Dream Machine. Vaak lees ik het al door de regels heen van jouw content.
Aangezien ik al jaren bezig ben met het onderzoeken van woorden, lees ik de belangrijke woorden op jouw site er zo uit.
Dan weet je waar je meer over mag gaan schrijven en welke doelgroep je in het vizier hebt als je een blog schrijft.
Stap 3 voor het schrijven van een blog is perfectie loslaten belangrijk
Geen enkele blog is perfect. Dat hoeft ook niet. Als je een blog publiceert, betekent dit meestal niet dat iedereen dit direct leest. Als dat wel zo is, dan heb je mazzel. De meeste blog worden pas gelezen als het via Google goed vindbaar is of als je het op social media deelt. Nu kan het even duren voordat je hoog in Google staat. Dus zet je ‘niet perfecte’ blog gewoon dan gaat Google je blog in de tussentijd alvast op plekken als #30 of #50 neerzetten. Daarvan hoef je nog niet direct bezoekers te verwachten. Dus zolang je niet in de top 10 staat, kun je nog lekker gaan schaven aan je content, maar kan Google al wel vast je blog indexeren en ranken.
Is je blog helemaal zoals jij het wilt, dan deel je het op social media. Dan gaan er bezoekers naar je blog en zul je zien dat dit je punten oplevert in Google. Je stijgt weer wat in aanzien.
We schrijven ook blogs in het Your Dream Machine groepsprogramma
Een van de deelnemers heeft een blog waarop ze helpt om je vaker nee te laten zeggen. Vanuit hier ga je weer naar haar Lazy Lead Machine, de Balanstest. Zo houd je tijd over om blogs te gaan schrijven. Een andere deelnemer heeft als lazy lead machine de korte adem meditatie. Dit helpt je ook om na het publiceren van je niet perfecte post, eventjes los te laten en weer te komen tot je kern. En nog een andere deelneemster heeft een andere blik gekregen op haar doelgroep en gaat alleen mensen helpen die met haar de uitdaging willen aangaan. Geen bankhangers waar je heel hard aan moet trekken, maar mensen die al in de startblokken staan om te gaan leiden.
Heb je zin om ook een Dream Machine op te zetten? Om meer te gaan doen met je content? Meld je aan voor de Dream Machine.