Jouw niche betekenis geven en succesvol maken
Een niche is futureproof. Een niche betekent dat je een kleine doelgroep aanspreekt met je communicatie, je dienst of product. Je kunt jouw niche betekenisvol inzetten aangezien deze in de toekomst steeds belangrijk wordt. Hoezo?
De betekenis van een niche
Een niche betekent zoals gezegd dat je niet iedereen aanspreekt maar slechts een kleine specifieke groep met klanten of gebruikers. Enkele voorbeelden van een niche zijn:
- Een doelgroep die als probleem heeft dat ze teveel problemen hebben in hun relaties met andere mensen.
- Managers in het bedrijfsleven die graag willen werken aan psychologische veiligheid van hun medewerkers.
- Vrouwelijke ondernemers die teveel aanbod hebben en te weinig winst maken.
Waarom is een goede niche hebben futureproof
Software of programma’s zoals Google en Instagram gebruiken algorithms. Deze algorithmes maken gebruik van Artificial Intelligence (AI). En het gebruik van AI neem alleen maar toe in de toekomst.
Denk aan Instagram.
Waarom zie je alleen dezelfde accounts voorbij komen terwijl je er zoveel meer volgt?
Dat is echt niet omdat al die anderen niks posten.
Het komt doordat jij een keer hebt geliked of opgeslagen of langer hebt gelezen. Dit slaat het alghoritme op als: Zij vindt dit interessant DUS > ACTIE > Laat haar vaker dit account zien of gerelateerde account.
Jouw interactie is leidend voor wat je krijgt te zien in je feed.
Hetzelfde geldt voor Google & AI. Het Algorithme van Google houdt bij wat jij zoekt. Welke websites je vaak bezoekt. Wat je leest. Op die manier worden er andere resultaten voor jouw neus gezet dan je vriend bijvoorbeeld. Er wordt voor je gedacht.
Een niche is betekenisvol voor AI en daardoor futureproof. Een niche hebben voor je business betekent namelijk dat je alleen een bepaalde groep aanspreekt die bepaalde wensen hebben. Je hoeft niet voor iedereens neus te worden geplaatst maar alleen voor de mensen die jouw dienst als wens hebben om te zien.
De wens van jouw niche ben jij
In de toekomst worden wensen en mensen beter gematcht door AI. Je merkt het nu al dat dit makkelijker wordt. Dit is niet altijd wenselijk. Op deze manier zie je namelijk altijd alleen de uitingen van je eigen politieke voorkeur of wordt je niet geïnspireerd door nieuwe ideeën. Daardoor zullen er waarschijnlijk meerdere tools gaan ontstaan:
- De tools waarin je zoekt naar je behoefte en
- de tools die je laten inspireren en een andere zienswijze geven.
Het is dus het belangrijkste dat je bovenaan in Google komt te staan wanneer jouw niche doelgroep zoekt. Niet wanneer de mensen die niet in jouw dienst geïnteresseerd zijn zoeken. Om deze reden wordt het voor je business steeds belangrijker om een niche te kiezen en hier volledig op te richten.
Je kunt een niche kiezen op basis van hun problemen, een werkwijze die ze aanspreekt of jouw waarden. Hoe je je niche kunt kiezen die betekenis geeft en je succesvol maakt lees je in mijn volgende blog over de Super niche.