“Ik wil meer klanten aantrekken…” een uitspraak die ik jaarlijks zo’n 40x voorbij hoor komen. Zo kwam Ingrid ook ooit bij mij. In die tijd had ze nog maar 1 vestiging en die zat nog niet helemaal vol. Ze was zelf via Google bij mij terecht gekomen en dacht dat ik haar dus ook wel kon helpen.
Een paar maanden later schreef ze me het volgende: “Kan je Google ook uitzetten?”. Haar probleem was op dat moment niet meer ‘ik wil meer klanten aantrekken’ maar ‘Ik word zenuwachtig van de wachtlijst’. Ook daar heb ik haar kunnen helpen met een manier te vinden om mensen op de wachtlijst alvast te kunnen helpen. Namelijk door het uitgeven van haar eigen boek.
Uiteindelijk heeft ze nu haar derde vestiging opgestart. Ook hier gebruiken we weer Google om klanten te werven voor haar praktijk. En dat werkt ontzettend goed.
Hoe wil jij meer klanten aantrekken?
Soms is het niet de vraag of je meer klanten wilt aantrekken, maar hoe je dat wilt? Wat heb je ervoor over? Wil je veel tijd spenderen op social media en jezelf laten zien? Of voelt dat al snel als pochen en hou je je liever wat meer op de achtergrond.
Het verschil tussen meer klanten aantrekken via social media of Google is het volgende:
Via Google meer klanten aantrekken betekent dat je:
- SEO kennis in huis moeten hebben om je website te optimaliseren.
- Je website de goede structuur moet hebben om hoog in Google te komen
- Je klanten ook echt op zoek zijn naar dat wat jij biedt.
- Als klanten niet direct op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, moet je dit via omwegen realiseren. Zoals wel hoog vindbaar worden op iets waar al wel op gezocht wordt en hetzelfde resultaat heeft. Een voorbeeld hiervan is dat je een machine hebt uitgevonden die hetzelfde doet als een magnetron, maar het maakt geen gebruik van magentic waves. Dan kun je nog steeds zorgen dat je vindbaar wordt op magnetron. Of je kunt juist gaan zitten op de negatieve effecten van de magnetron op het eten en wellicht zelfs van de waves. Dit heet omschrijven.
Via social media meer klanten aantrekken betekent dat je:
- Veel aanwezig moet zijn op social media om je klanten te bereiken.
- Je verhaal moet aanslaan bij je potentiële klanten
- Je eerst een hele schare volgers moet optrommelen om jou te volgen en te blijven volgen.
- Je de juiste strategie moet hebben om direct via social media klanten te werven.
Wat het voordeel is van meer klanten trekken via Google
Het voordeel van meer klanten trekken via Google is dat die bezoekers van je site vaak al op zoek naar wat jij te bieden hebt en zijn daarom eerder geneigd om klant te worden. Je hoeft ze dus minder te overtuigen van je services of producten. Het kost je daarom uiteindelijk minder tijd.
Ik hoor veel ondernemers over ellenlange DM’s moeten voeren voor ze eindelijk hun programma hebben verkocht. Terwijl als mensen al op zoek zijn naar jouw diensten, ze eerder ook in je programma zullen stappen.
Je kunt ze sowieso eerst warm maken met een klein product voor je je hele programma aan ze verkoopt. Dan stromen ze daarna vanzelf door.
In de de Lazy Lead Machine Masterclass help ik ondernemers met dit kleine product dat ze verkopen. Het kan ook gewoon je basis dienst zijn, maar veel ondernemers willen meerdere soorten producten voor de verschillende fases van iemands proces.
Denk aan het goed vindbaar maken van een korte cursus om te weten hoe je beter nee kunt zeggen in je leven. Vervolgens kan men daarna instappen in een groter coachingsprogramma.
Hoe voelt dat voor jou? Krijg je er al zin in?