Keyword Density
Heb je je hele pagina volgestopt met alle woorden waar je graag op gevonden wilt worden? Minstens elke zin bevat wel een woord waar jij vindbaar op zou willen zijn? Dan heb je waarschijnlijk een heel hoge keyword density. Een wat? Je gebruikt veel dezelfde woorden op je pagina. Maar is dat wel zo goed voor je vindbaarheid? Google houdt er namelijk van als teksten op een website er zo natuurlijk mogelijk uitzien. Helaas, als je alleen rekening houdt met zo veel mogelijk zoekwoorden in je pagina stoppen en niet met de leesbaarheid van je site, word je onvindbaar.
Google wil dat je meer biedt dan alleen maar veel keywords (hoge keyword density)
Google kijkt naar veel meer dan alleen de keywords op je pagina. Te veel keywords is dus juist slecht. Sterker nog, je keyword density (het aantal zoekwoorden) in je tekst mag niet meer dan 3 tot 5% van het aantal woorden zijn. Dit kan je checken via deze keyword density tool. Je kan je tekst aanpassen zodat je beter vindbaar bent, maar als dit ten koste gaat van je tekst moet je het niet doen. Veel beter kan je jouw keywords “goed” plaatsen in je content of ze bijvoorbeeld vetgedrukt maken. Goede leesbaarheid vindt Google namelijk zeker zo belangrijk. Laat keywords voor je werken, niet tegen je.
Het klopt dat je keywords, de woorden waarop je gevonden wil worden, goed moet verwerken in de content op je pagina. Google laat namelijk jouw pagina zien als resultaat als er op je keywords wordt gezocht. Maar, dat is dus niet het enige waar Google rekening mee houdt. Een fijn leesbare site is zeker zo belangrijk om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. En niet alle zoekwoorden zijn even goed. Daarom moet je dus slim omgaan met je zoekwoorden en ze beperkt gebruiken maar op de juiste plekken gebruiken.
Wil je hier meer over weten? Kom naar de SEO cursus of volg de online cursus.
De afbeelding gebruikt voor deze blog is afkomstig van Pexels.com