Wat ik vaak zie is dat er in het invulveld van Yoast heel veel keywords worden gezet. Of bij Wix dat er veel zoekwoorden achter elkaar worden neergezet. Maar guess what? Meer keywords invullen zorgt er niet voor dat je beter vindbaar wordt. Het tegendeel is eigenlijk waar.
Hoeveel zoekwoorden per pagina mag je dan gebruiken?
Je kunt je beter vastpinnen op 1 keyword combinatie. Het wordt in SEO-termen ook wel ‘longtail-keyword’ genoemd. Zo is mijn ‘longtail-keyword’ voor deze blogpost bijvoorbeeld: ‘
Het is makkelijker om op een ‘longtail keyword’ vindbaar te worden omdat er vaak minder concurrentie is.
Ik zal een van mijn klanten als voorbeeld geven. Ik help het coach opleiding instituut NONONS met online beter vindbaar worden maar ook met CRO, techniek en webdesign. Een lange keyword-set waar ze goed op gevonden worden is ‘omgaan met negatieve medewerkers‘. Ze staan hiermee meestal op positie 2 in Google. Dat is dan ook de keyword-set waar ze de meeste bezoekers mee trekken voor die blog.
Maar als ‘bijvangst’ heb je dan nog veel meer zoekwoord combinaties waar je vindbaar op wordt. Zie bijvoorbeeld de afbeelding hieronder: bijv. ‘negatieve houding collega’.
Je kunt namelijk wel een soort 2e keyword-set voor jezelf aanhouden. Dan schrijf je die er net even wat vaker in dan die er natuurlijk al in staat. Je kunt het zelfs nog even achter een afbeelding zetten maar zorg wel dat je 1e zoekwoorden-set altijd ‘overwint’ in hoe vaak het voorkomt.
Relatieve hoeveelheid zoekwoorden per pagina
Daarnaast is het antwoord niet dat je per pagina 6x het keyword moet laten terugkomen. Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina. Dit is iets wat ik ook uitleg in mijn online SEO cursus. Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Hoeveel synoniemen als zoekwoorden gebruiken per pagina
Een andere vraag die vaak gesteld wordt is hoevaak je synoniemen (of meervoudsvormen) als zoekwoorden moet gebruiken op een pagina. Bij de coach opleiding van NONONS ben ik vooral van het woord ‘coach opleiding’ met een spatie ertussen uitgegaan. Dat wil niet zeggen dat je daar dan ook als beste op gevonden wordt.
Wat je beter niet kunt doen is meerdere pagina’s maken voor synoniemen. Dat werkte nog wel in het verleden maar dat werkt niet meer. Je kunt nu beter 1 pagina echt voor dit keywordset + synoniemen maken en op de andere pagina’s proberen om deze woorden op die manier te vermijden.
Dat is natuurlijk lastig als je inderdaad een coach opleiding instituut bent en je meerdere coach opleidingen geeft. Probeer toch om die dan anders te noemen en alleen op de pagina die jij als belangrijkste pagina maakt voor die keywords set met synoniemen en meervoudsvormen.
Echter soms, kan het niet anders en dan kun je inderdaad een synoniem gebruiken en de pagina echt anders schrijven zodat je niet ook nog eens content-copy krijgt.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van keywords of het optimaliseren? Schroom niet om contact op te nemen of een intake in te plannen.