Het is natuurlijk belangrijk om te weten wat je concurrent doet. Maar het is ook belangrijk om je niet blind te staren op concurrenten. Waar ligt de balans, hoe kijk je naar je concurrenrie zonder jezelf slecht te voelen en juist jouw belangrijke punten te zien.
Een stappenplan om te shinen met jouw unieke waarde:
- Ga eerst op zoek naar gelijkwaardige concurrenten die dezelfde doelgroep hebben. Dus als jij alleen maar vrouwen als doelgroep hebt, zorg dan ook dat je jezelf niet met concurrenten gaat vergelijken die zich alleen.
- Zet 5 concurrenten op een rij.
- Kijk naar wat de concurrenten doen en naar wat jij doet. Maak een lijstje met wat zij doen wat je goed vindt en wat jij doet waar je anders bent.
- Bedenk ook wat je wellicht nog niet doet maar wat je wel zou kunnen doen. En bedenk vooral waarmee je je onderscheidt. Bijvoorbeeld juist geen gratis weggever aanbieden, en alleen maar services delen waarin men gepersonaliseerd advies krijgen.
- Ga staan voor waar jij onderscheid maakt.
Ik onderscheid mij van de concurrentie door persoonlijke aandacht, strategische creativiteit en technische kennis.
Waarin onderscheid jij je ten opzichte van je concurrent? Doe je daar ook al iets mee in je marketing?
Ook dit is iets wat we veel doen in de SEO advies sessies. Kijken naar waar jouw kracht ligt ten opzichte van je concurrent. Want als je je alleen maar blind staart op dat de ander steeds hoger komt in Google, dan kom je er nooit boven.
Zo heb ik al veel ondernemers kunnen helpen met parels van content die veel meer conversie brengen dan eerder bedachte keywords.
Deze maand heb ik nog 2 plekken voor 1:1 SEO advies waarin we ook kijken naar verbeteringen van je website én hoe je beter kan worden dan je concurrent op alle marketing vlakken.