Zoekwoorden onderzoek met de gratis Google Zoekwoordplanner
Stap 3: De Google Zoekwoordplanner gebruiken
Deel 2 – zoekgedrag naar iemand of iets
Mensen zoeken op verschillende manieren. De één zoekt bijvoorbeeld eerder op een woord in enkelvoud en een ander zoekt hetzelfde woord in het meervoud op. Het is dus belangrijk om rekening te houden met verschillend zoekgedrag.
Mensen kunnen zoeken naar iets of naar iemand. Een voorbeeld: tekstschrijver of tekst schrijven. Ik heb al veel klanten kunnen helpen door te bekijken hoe mensen zoeken naar hun product. Op “tekstschrijver” wordt bijvoorbeeld veel vaker gezocht dan op “tekst schrijven”.
Een ander voorbeeld: seo specialist en seo advies. Op de eerste wordt veel meer gezocht, maar deze heeft ook een hoge concurrentie.
Misschien is het beter om het woord “specialist” te vervangen met een ander woord, zodat ik de hoge concurrentie kan vermijden. Ik brainstorm nog even verder en kom uit op: “seo tips”. Er wordt gemiddeld 720 keer per maand op gezocht en de concurrentie is normaal. Dat is dus een goede optie.
Ik kan ook een andere strategie toepassen. Namelijk een zoekwoorden combinatie per pagina kiezen. Mijn about pagina optimaliseer ik dan voor “seo specialist” en ik maak daarnaast een aparte pagina met een “seo tips” blog.
In de volgende blog geef ik je nog een handige tip voor slim zoekwoorden onderzoek.
Wil je de vorige blogberichten van dit stappenplan nog even teruglezen? Dit zijn de voorgaande artikelen:
- Stap 1: Brainstormen naar zoekwoorden
- Stap 2: Een Google Adwords account maken om de zoekwoordplanner te gebruiken
- Stap 2 extra: De Zoekwoordplanner gratis gebruiken als Google Adwords je verplicht om een betaalde campagne te starten
- Stap 3: Zo gebruik je de Zoekwoordplanner van Google. Inclusief tips over hoe je de resultaten analyseert.