In de oude/huidige Google Analytics bezoekers per pagina vinden is relatief makkelijk te vinden onder gedrag. Daar zie je dan per URL (achterste gedeelte van de link) hoeveel weergaven en bezoekers / gebruikers er zijn geweest. Helaas is het weer even zoeken als je een nieuwe software voor je neus krijgt.
GA4 & bezoekers per pagina
Met de nieuwe Google Analytics, GA4 kunnen gebruikers ook bezoekers per pagina (op basis van url of titel) volgen. Zo kun je achterhalen hoeveel bezoekers elke pagina in de loop van de tijd heeft ontvangen. Deze functie is vooral handig voor bedrijven die hun webpagina’s willen optimaliseren om conversies of betrokkenheid bij klanten te maximaliseren. Door deze gegevens bij te houden, kun je waardevolle inzichten krijgen in welke pagina’s het populairst zijn bij je doelgroep. Naar aanleiding van deze data kun je de inhoud aanpassen om de betrokkenheid of conversie van de bezoekers te verbeteren.
Een van de belangrijkste kenmerken van GA4 die het zo krachtig maakt, is de mogelijkheid om bezoekers per pagina op individuele basis te meten in plaats van als statistiek voor de hele site
In Google Analytics 4 de bezoekers per pagina vinden is net even iets lastiger.
Hieronder een stappen plan hoe je in Google Analytics 4 bezoekers per pagina kunt inzien:
- Ga naar ‘Rapporten’
- Daarna naar ‘Levenscyclus’
- ‘Betrokkenheid’
- ‘Pagina’s en schermen’
- Kies via de dropdown ‘Paginapad en schermklasse’ om de exacte links te zien.
Onderstaande afbeelding maakt deze Google Analytics 4, hoe je bezoekers per pagina kunt bekijken, wat eenvoudiger.
Bovendien kun je door het aantal bezoekers per pagina in de loop van de tijd te monitoren bepalen of eventuele wijzigingen een impact hebben op de algemene verkeersniveaus of gedragspatronen van gebruikers – iets dat anders onopgemerkt zou blijven zonder zulke gedetailleerde analysemogelijkheden die worden geboden door de functie ‘Bezoekers per pagina’ van Google Analytics 4.
GA4 Onschatbaar inzicht in gebruikersgedrag
Over het algemeen biedt de functie ‘Bezoekers per pagina’ van Google Analytics 4 een onschatbaar inzicht in het gebruikersgedrag op je hele website, zodat je betere beslissingen kunt nemen over wat het beste werkt. Nu nog even uitvogelen hoe het allemaal werkt.
In mijn blogs neem ik je mee op een relatief eenvoudige manier door de meest gebruikte inzichten die handig zijn om te weten hoe je website functioneert.