Een doelgroep bepalen tot een effectieve niche, krijg je minimaal 10x meer klanten.
Ik vroeg het ook aan ChatGPT en die kwam ook met deze cijfers (ha ha).
Zelf heb ik dit vernomen van klanten en bij mezelf.
En wat doen we als je doelgroep bepaling, je niche, niet meer werkt?
Dan gaan we bijsturen, want blijkbaar is er iets veranderd in de markt, in de maatschappij of in jezelf dat je niche niet meer werkt.
#1 Je doelgroep is geen niche (meer)
De eerste reden dat je niche niet meer werkt is omdat het eigenlijk geen niche is maar een expertise.
Zo ging het ook bij mij.
14 jaar geleden startte ik met mijn bedrijf Bureau Bold waar ik WordPress website maakte en SEO cursussen gaf voor de doelgroep vrouwelijke ondernemers.
Wat is er in die tijd veranderd?
- Ik was destijds een van de weinigen die zich specialiseerde in WordPress. De andere webbouwers bouwden gewoon in HTML of switchten van website systeem maar kwamen er nog niet heel erg voor uit. De klant was zich nog niet bewust van dat er systemen waren. Je kon zelf je website nog niet zo goed aanpassen. DAt liet je meestal doen. Websites waren nog niet zo gebruiksvriendelijk.
- Een webdesigner was destijds meestal nog iets anders dan een webbouwer. De designers konden nog niet bouwen. Ik was een van de eersten die en het design deed en tegelijktijd bouwde. En vooral als een van de eerste vrouwen.
- Ik gaf laagdrempelige SEO cursussen en ik was een vrouwelijk SEO expert die uitlegt in gewone mensentaal. Hier was ik echt een van de eersten en weinigen in op dat moment. Dit is echt enorm veranderd. Van een van de weinigen, ben ik nu misschien een van de paar honderd.
Nog steeds ben ik anders want ik ben heel technisch en daar zou ik mezelf in kunnen nichen maar … ook dat werkt niet meer. Maar daarover later meer
Mijn doelgroep bepaling was destijds heel bijzonder, maar dat is niet meer zo.
Zelfs vrouwelijke ondernemers is niet meer een niche doelgroep want er zijn er in de afgelopen 14 jaar zoveel meer bijgekomen..
De reden waarom mijn niche niet meer werkt is dus vooral dat het een expertise is geworden in plaats van een niche. Het is te algemeen geworden in de jaren.
Dit is inmiddels ook gebeurd met Orthomoleculair therapeuten.
Waar je eerst nog gewoon orthomoleculair therapeut in jouw plaats kon zijn en zo voldoende klanten kon krijgen… moet je je nu gaan specialiseren als je je doelgroep bepaalt om klanten te krijgen.
Hoe komt dat?
Het is een expertise, geen niche.
Een expertise kun je makkelijk lokaal verkopen en lokaal bekend worden als autoriteit.
Tot Corona kwam en iedereen online ging werken en dat ook niet meer terug is gedraaid.
Luister naar het doelgroep bepalen tot een effectieve niche liever in mijn podcast?
Inmiddels zijn mensen zo gewend geraakt aan het feit dat ze niet alleen een orthomoleculair therapeut willen, maar ook eentje die hun specifieke probleem echt herkent of dat ze hen aanspreekt en begrijpt als doelgroep. Denk aan moeders of kinderen.
Een van mijn klanten ziet daarbij haar klanten echt x10 gaan doordat ze zich nu op deze doelgroepen heeft gericht.
Nog steeds lokaal trouwens. Dus in Amsterdam, maar om dan weer te concurreren met alle orthomoleculair therapeuten hier, want daar is ook een wildgroei aan gekomen.
#2 Andere behoeftes van de consument / doelgroep
Waar SEO 10 jaar geleden nog soort van hip was, lijkt het nu een beetje in het stoffige hoekje belandt te zijn omdat het allemaal niet snel genoeg gaat. De ondernemers zijn jonger en zijn gewend aan mega snelle resultaten. Dat kan met SEO soms wel een paar maanden duren….
Dus de ondernemers zitten er niet voor de lange adem maar willen heel snel geld verdienen want anders worden ze blijkbaar ingehaald.
Ok, dit is niet zo natuurlijk, maar dat gevoel krijg je van social media.
Daarom is deze niche niet meer sexy genoeg. Je moet hier rekening mee houden bij het doelgroep bepalen.
Bovendien hebben andere concurrenten met hun shitty linkbuilding scam ook behoorlijk kapot gemaakt. Het lijkt alsof je SEO moet kopen in plaats van dat het juist iets is waardoor je allemaal inzichten krijgt en juist veel duidelijker jezelf kunt neerzetten.
Ditzelfde gebeurt ook in andere niches. Waar ik Simone Levi nog ken vandat ze een Twitter workshop gaf (een erg tegenvallende moet ik zeggen) op een event… is Twitter (/ nu X ) niet meer een medium waar mensen op zitten (behalve politici en wetenschappers).
Er lijkt onder de ondernemers geen behoefte meer te zijn aan X.
#3 Shift in woordgebruik door meer gebruikers
Toen ik bij Weekbladpers Tijdschriften werkte was Yoga magazine een nieuwkomer (opgericht in 2006). We moesten nog regelmatig uitleggen dat yoga echt heel lekker is en nee zeker niet zweverig. We dachten eigenlijk niet dat dit magazine waarbij de doelgroep zo specifiek bepaalt was, het niet zou redden.
Maar… wat bleek. Yoga kreeg echt een mega explosieve stijging en van een paar blote voeten lopers werden dit echt miljoenen mensen die yoga gingen doen.
Wat hier ook mee gepaard ging is dat mensen doorhadden dat niet alle yoga hetzelfde was, Ashtanga, Kundalini of Bikram yoga zijn echt heel anders.
Als yoga teacher kun je jezelf dus ook bijna niet meer yoga teacher noemen om te worden gevraagd maar moet je je specialiteit noemen. “Hi, ik ben Kiki, Iyengar yoga teacher en dan ook nog liefst het waarom en hoe en wie je Guru Satu is waar je 10 jaar bij in de leer bent geweest.”
Dus waar yoga zo’n 20 jaar geleden nog een specifieke doelgroep was, werd het een algemeen woord waar je wat extra aan moet toevoegen om jezelf als yoga docent te verkopen.
#4 Jij bent veranderd, dus andere doelgroep bepaling
En dit gaat allemaal over je energie die je krijgt van een bepaalde niche. Ik merk dat mijn nieuwe niche, waarbij ik dus niche-expert ben die gericht is op meerdere vlakken maar vooral ook op data. Dus kunnen zien waar ook echt behoefte aan is.. dat ik hier mega blij van word.
Wanneer ik ondernemers help met hun bedrijf, merk ik al vrij snel of het gaat werken of niet. Het zit niet perse in of we het goed doen. Het gaat om een bepaalde energie. Ze willen dat hun website goed vindbaar wordt op bepaalde woorden… gewoon omdat ze dat zijn. Omdat ze daarvoor zijn opgeleid. Hun specialiteit. Maar je merkt dat er een soort dwang achter zit.
Het doet eigenlijk niks (meer) met ze. Ik bemerk dan meer een push dan een vrije vrolijke fijne energie. En daar zit het helemaal in.
Dan gaat een niche, een specifieke doelgroep bepalen, en dus ook je vindbaarheid niet werken.
Vroeger kon ik ook nog vol vuur mijn SEO cursussen verkopen. Ik merk dat ik dat niet meer kan. Ook dat ik uitblink als vrouwelijk SEO expert aan de technische zijde, laat mijn hart niet springen.
Het is tijd voor een nieuwe niche. Een nieuwe expertise die daaruit voortkomt.
Je hoeft je oude expertise niet weg te gooien maar het is een onderdeel van je nieuwe niche.
Het maakt bij mij bijvoorbeedl deel uit van mijn methode en deel uit van mijn 1:1 programma. Maar daarin is het eigenlijk het allerbelangrijkste dat we die mega waardevolle eigen authentieke niche gaan vinden die zo goed bij jou past en waar ook heel behoefte aan is.
Dat is wat ik je ga leren in de Goede niche vinden workshop.
Je krijgt een vragenlijst om je voor te bereiden en ik ga die allemaal doorlezen en ik pak er enkele mensen uit waarvan ik direct al kan zien dat dit echt een heel goede niche kan zijn.
Ik laat met de Superniche methode zien hoe jij zelf je eigen niche kunt vinden die effectief is en in deze snelle tijd werkt.
Die je minimaal 10 klanten per maand extra gaat opleveren