Dat je KPI’s stelt binnen je bedrijf, vooral bijvoorbeeld voor sales gerelateerde trajecten, is normaal. Alleen (digital) marketing KPI’s stellen wordt door middelgrote bedrijven vaak nog niet gedaan.
Wat zijn KPI’s + voorbeelden?
Om te beginnen staat de afkorting KPI voor Kritieke Prestatie Indicatoren. KPI’s worden ook wel kengetallen genoemd. Het zijn indicatoren om de prestaties van jouw bedrijf te analyseren, te monitoren en te verbeteren.
KPI’s zijn vaak omzetdoelen, kosten per lead, websiteverkeer, conversieratio’s e.a.
Het SMART model gebruik je als basis voor een goede KPI. Dat is:
- Specifiek: Formuleer het duidelijk.
- Meetbaar: Er zijn genoeg middelen om het succes ervan te kunnen meten.
- Acceptabel: Is het doel acceptabel voor het bedrijf?
- Realistisch: Is het doel realistisch?
- Tijdsgebonden: Er is een bepaalde periode waarin het doel behaald moet zijn.
Voorbeeld van een KPI bij websiteverkeer:
Een van mijn KPI’s van vorig jaar was 20.000 bezoekers per maand trekken.
Dit is SMART want:
Specifiek getal, Meetbaar in Google Analtytics, Acceptabel voor het management, Realitistisch omdat ik het voorgaande jaar ook meer dan 100% groei doormaakte in mijn traffic, Tijdsgebonden, want doel moet binnen een jaar gehaald zijn.
Wat zijn de KPI’s voor jouw MKB dit jaar?
Zet je KPI’s neer onder dit bericht in de comment zodat anderen inspiratie kunnen vinden in welke KPI’s ze willen stellen voor hun MKB.
Wat zijn digital marketing KPI’s?
Je kunt voor digital marketing natuurlijk kijken naar je bezoekersaantallen op je website en daar doelen voor stellen. Zo had ik vorig jaar als doel om van 8000 bezoekers per maand 20.000 bezoekers per maand te maken. Aan het eind van het jaar zat ik op 19.400 bezoekers, dus bijna gered. Nu is december voor business gerelateerde bedrijven ook meestal geen goede traffic maand. Omdat men in de vakantieperiode niet veel zoekt op business gerelateerde zoektermen.
Andere Digital marketing KPI’s dan traffic
Alleen wil het niet zeggen dat veel bezoekers ook direct zorgt voor meer omzet. Het hangt er namelijk bijvoorbeeld vanaf hoe effectief de bezoekers zijn. Op mijn website komen bijvoorbeeld veel gebruikers die nog niet zo goed weten hoe Instagram werkt. Wat doen ze dan vaak op mijn website:
- Vinden hun antwoord en ze zijn snel weer weg
- Vinden niet hun antwoord en ze laten een reactie achter om nog een extra vraag te stellen
- Bellen me met hun probleem.
Bij de mensen van nummer 1 moet je heel erg je best doen om ze langer te houden als ze het antwoord op hun vraag weten. Je kunt ze dan bijvoorbeeld content (of een pop up) laten zien van iets wat voor hen heel interessant kan zijn. Dit kan zijn een advertentie die voor hen is geoptimaliseerd dus bijvoorbeeld Google Adsense gebruiken waarbij ze advertenties zien van dingen die ze interessant vinden. Dan verdien je dus als ze doorklikken naar die advertentie. Een andere manier waarop deze bezoekers effectief kunnen zijn is om zelf iets aan te bieden wat interessant is zoals bijvoorbeeld een Instagram hulp service waarbij ze een abonnement kunnen afsluiten voor een jaar en je hen support geeft.
Bij nummer 2 en 3 zijn het leads en kun je onderzoeken hoe je deze leads kunt gaan gebruiken. Een goed antwoord in je reactie of tijdens het telefoontje geeft je veel goodwill. Je kunt hen dan ook jouw aanbod voorstellen dat ze een jaar lang gebruik kunnen maken van de Instagram hulp service. Misschien waarderen ze jouw oplossing voor hun probleem zo erg dat ze dit meteen doen.
Vervolgens is het handig om dit ook meetbaar te maken. Hoe doe je dat?
- Je kunt zien hoeveel advertentie inkomsten er komen vanuit de blogs waar je de Adsense op hebt gezet.
- Ze melden zich aan voor meer tips en nieuws (je nieuwsbrief), je maakt meetbaar dat ze via de blogs komen.
- Je kunt doelen stellen met bedanktpagina’s als ze zich hebben aangemeld voor een abonnement.
Uit dit voorbeeld blijkt dat dit nog maar een van de marketing doelen is. Namelijk SEO en contentmarketing voor een specifieke doelgroep. Je kunt daarom je KPI’s per content categorie of per doelgroep en vervolgens ook meetbaar maken en kijken naar de effectiviteit.
SMART Digital marketing KPI’s kunnen zijn:
300 euro advertentie opbrengsten per maand aan het eind van het jaar.
40 nieuwe leads per maand voor je nieuwsbrief lijst
20 directe conversies per maand via jouw blogberichten
20 conversies per maand via de nieuwsbrief (indirect via blogberichten)
Wat zijn jouw Digital marketing KPI’s voor dit jaar?
Wij leren graag van jullie doelen en worden hierdoor gemotiveerd om ook onze doelen aan te scherpen. Dus laat het ons weten!