Het duurde even voor ik mijn adviesgesprek zo had ingericht dat het werkte voor mij... en natuurlijk voor degene die ik adviseer. Dit is natuurlijk ook een persoonlijk proces en niet alles wat voor mij werkt, werkt voor jou. Maar een paar tips kunnen nooit kwaad.
Hier zijn de 4  tips die mij hebben geholpen met het voorbereiden van een adviesgesprek.

Tip 1 Gebruik een agenda booking-tool

Ik gebruik Youcanbook.me om afspraken voor mijn consult-gesprekken te plannen.
Hierin kan je makkelijk aangeven wanneer jij plek hebt en jouw klant kan makkelijk een afspraak plannen. Zo hoef je niet eindeloos mail contact te hebben tot je eindelijk een dag hebt gevonden dat het voor jullie allebei uitkomt. Het vermindert stress en maakt het een stuk duidelijker en efficiënter.

Tip 2 stuur een preparation email

Ok, mijn prep-mail is niet ‘set in stone’. Een aantal vragen staan vast maar ik probeer deze altijd aan te passen aan de situatie. Ik type deze vaak nog helemaal opnieuw op. Hier kan ik nog wel een efficiëntie-slag in maken. Wat hier vooral fijn aan is, is dat je duidelijkheid creëert voor jezelf maar ook voor de klant. Zo weet je beide what you’re getting into en je geeft de klant de gelegenheid om eventueel te verduidelijken of vragen te stellen zodat het gesprek uiteindelijk soepeler kan verlopen. Je wil niet een gesprek in gaan met andere verwachtingen dan je klant en elkaar flink mislopen.

Tip 3 geef een checklist mee na het adviesgesprek

Bij mij krijg je bij een adviesgesprek altijd een (SEO) checklist mee. Zo kun je zelf verder werken aan het optimaliseren tussen de werksessie door. Hierdoor geef je je klant een soort huiswerk mee maar staat het voor hem ook fijn op papier, dus makkelijk terug te kijken. Je geeft houvast aan de informatie die je hebt gegeven en je zorgt voor een basis waar de klant mee verder kan.

Tip 4 gebruik een project management tool

Trello is de project management tool die ik gebruik zodat we weten waar aan is gewerkt. Het makkelijke hiervan is ook dat je zo beter weet waar je naar moet kijken als je gaat evalueren of resultaten gaat bekijken. Zoals ik al eerder benoemde is dat eindeloze mail contact niet super prettig, dus om duidelijk op zo’n bord te hebben wat er moet gebeuren is dit ideaal. Zo kan jij dingen opgeven voor de klant die hij/zij moet doen, maar zo kan jouw klant ook dingen op jouw bord zetten. Daarnaast kan je ook super goed bijhouden wat wel en niet is gedaan en voorkom je miscommunicaties.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Ik blijf het altijd perfectioneren. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Wil je nou je adviesgesprek online doen, maar weet je niet zo goed hoe? Lees dan deze blog!

seo

Hi, ik ben Marjet,

Ik help je aan een wachtlijst aan ideale klanten voor je 1:1 sessies.

Maak je content zo sterk en persoonlijk dat mensen graag contact met je opnemen.

Download dit content framework