Zoals je eerder al hebt kunnen lezen, is een funnel een strategie voor je website. Het is eigenlijk een soort trechter waarop je bezoekers door je site leidt en waardoor je bezoeker een consument wordt. Eén variant van zo’n strategie is de content funnel of marketing funnel. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe verwerk je die content funnel zelf in je site?
Wat is een content funnel?
De content funnel is een marketingstrategie die je bezoekers door je site helpt. Dus, ze komen bijvoorbeeld via Google op je blogpost die een vraag van ze beantwoord. Zodra ze daar zijn biedt je ze meer oplossingen en services waardoor ze op je site blijven. Uiteindelijk hoop je natuurlijk dat de bezoeker zo ver door je funnel meeloopt tot hij een consument wordt. Door goede content en op een goede manier te linken, zul je zien dat je veel tijd kan besparen en het helemaal niet lastig is je bezoeker door te sturen naar de volgende pagina op je site.
Hoe werkt een marketing funnel?
De inhoud van de funnel kan verschillende vormen aannemen. Het ligt er net aan wat je aanbiedt of verkoopt. De basis van de content funnel is eigenlijk vrijwel altijd hetzelfde. Dit is misschien het makkelijkste uit te leggen met een voorbeeld.
- Stel je voor dat je een webshop hebt voor dierproefvrije make-up. Als eerste ga je allerlei vragen bedenken die een bezoeker kan hebben rondom dierproefvrije make-up. Deze vragen beantwoord je allemaal door middel van blogpost. Als een potentiële bezoeker dan een relevante vraag Googelt, kan deze op die manier op je site terecht komen.
- Als de bezoeker er eenmaal komt er een popup als je klaar bent met de blogpost waarbij je 10% korting krijgt op je eerste webshop bestelling als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief.
- Via een nieuwsbrief sequence zorg je voor een spannend verhaal omtrent jouw producten. Zo zorg je ervoor dat men echt bekend wordt met je producten en deze extra gaat waarderen om het verhaal erachter. Aan het eind van de sequence biedt je ze nog een nieuwe aanbieding aan, alleen voor hen als nieuwsbrief lezer of nodig je ze uit voor de lancering van je nieuwe product. Als er positieve ‘feeling’ is met je diensten of producten, zal de bezoeker eerder geneigd zijn om ook een aankoop te doen.
Dit is een korte samenvatting van hoe de content funnel of marketing funnel werkt. Ben niet teleurgesteld als niet alle bezoekers van de blogpost uiteindelijk consument worden. Het grootste deel zal ergens in de funnel afhaken, maar alsnog zal je meer consumenten krijgen dan zonder je funnel. Dit komt omdat mensen sneller op je pagina komen via een blog bericht dan direct op je verkooppagina en je met een nieuwsbrief jouw producten op een unieke manier kan introduceren door het verhaal erachter te vertellen. Zo blijft men op de hoogte van wat je te bieden hebt en maak je deze ‘leads’ (contacten) warm voor de aankoop van jouw product/dienst.