Je kunt Community marketing een nieuwe soort van marketing noemen. Maar eigenlijk is het iets wat veel bedrijven al onbewust doen. Het betekent dat je gaat bouwen aan een community. Dit hoeft niet zozeer een eigen online community te zijn waarop men moet inloggen. Maar hiermee wordt vaak de community bedoeld als een groep van volgers of fans van je brand.
Geavanceerde (content) community marketing
Het is zelfs zo dat er gewone community marketing bestaat waarbij je bijvoorbeeld 1 algemene doelgroep neemt. Maar er bestaat ook een meer geavanceerde community marketing waarbij je je richt op allerlei segmenten van de community. Je deelt de hele community op in verschillende persona’s. Hoe gaat deze community marketing dan in zijn werk?
- Je benadert de persona’s binnen geavanceerde community marketing allemaal op een andere manier. Bijvoorbeeld in je nieuwsbrief heb je verschillende segmenten van verschillende persona’s. Je kunt bijvoorbeeld denken aan algemene doelgroep die vrouw is en graag fit wil blijven/worden. Daaronder verdeel je deze groep weer in ‘zwangeren’, 40+/overgang, yogi’s en bijvoorbeeld afslankers.
- Je verdeelt je jaar in content-thema’s waar je over schrijft. Hierbij zorg je elk jaar dat je voor elke persona wel een thema gebruikt waar zij bij worden aangesproken.
- Elke maand probeer je ook alle persona’s van genoeg tips te voorzien via social media.
- Minimaal 10 SEO-evergreens voor elke persona. Oftewel pagina’s of artikelen waar jouw persona veel op zoekt die goed scoren in Google. Zo bereik je alle persona’s ook als ze zoeken op een kwaaltje tijdens de overgang of tijdens hun zwangerschap met deze community marketing.
- Adverteren op social media met verschillende content voor verschillende persona’s.
Basis van content community marketing
Om van start te gaan met een goede basis voor content community marketing heb je een goed overzicht nodig van de volgende dingen:
- Persona’s in globaal kaart gebracht (hoeft niet eens super gedetailleerd)
- Content in kaart gebracht (in excel) per persona. Welke content is interessant voor welke persona.
Als je deze twee dingen al inzichtelijk hebt, dan ben je al een heel eind. Je hoeft het ook niet persé allemaal in 1 keer te doen. Je kunt eerst beginnen met 2 persona’s en daarbij alle content categoriseren. Dan kom je verder dan dat het project te groot is om er ooit aan te beginnen.
Wat levert community marketing je op?
Community marketing is vooral fijn als je het gevoel hebt dat je geen grip hebt op de content op je website. Community marketing zorgt ervoor dat je een goed overzicht krijgt over wat je allemaal al hebt op je website en wat er nog nodig is om goed de persona te bereiken. En natuurlijk, wat bovenal belangrijk is, een gestructureerde website en betere vindbaarheid in Google.