Als je niet zeker weet of je website eigenlijk wel SEO-proof is, dan kun je onderstaande punten afgaan. Sommige punten zijn makkelijk op te lossen door je webbouwer en voor andere zul je misschien over moeten gaan op een ander Content Management Systeem.

  • Een URL / webadres met woorden. Dus geen cijfers en vraagtekens. Het beste is als je deze URL ook zelf kunt aanpassen, in elk geval het laatste gedeelte. Zoals www.minimalistmarketing.nl/je-eigen-naam. En niet: www.minimalistmarketing.nl/id=?345
  • Geen iframe; als je naar een ander pagina gaat verandert de URL van de homepage bijv. www.minimalistmarketing.nl naar www.minimalistmarketing.nl/contact. Als de inhoud van de pagina wel wijzigt, maar de URL niet, dan is je website waarschijnlijk ge-iframed en kan Google deze niet lezen.
  • Test de snelheid van je website. Het is fijn als je website in elk geval sneller is dan 50% van alle andere websites. Hoe sneller een website, hoe beter Google de website rate en kan indexeren.
  • Check of Google je website wel kan indexeren of dat je website staat uitgeschakeld om te kunnen doorzoeken. Dit doe je door jezelf te Googlen en als op de plek van de beschrijving staat: “Er is geen beschrijving beschikbaar voor dit resultaat vanwege robots.txt – meer informatie.”?, dan blijkt dat je website is uitgeschakeld voor de indexatie voor zoekmachines. Je kunt dan je webbouwer vragen om dit te wijzigen.

Als je aan deze punten voldoet is het zeker een goed idee om de SEO cursus te gaan volgen. Dan leer je hoe je je website nog meer kunt verbeteren. Als enkele punten uit deze lijst nog niet aan zijn voldaan, dan zou ik hier eerst aan gaan werken met je webbouwer.