De beste marketing therapeuten kunnen inzetten zetten we hierbij even op een rijtje. Bovendien is het goed om niet voor alle soorten marketing (kanalen) te gaan, maar het te beperken tot de beste 3.
De mogelijkheden voor marketing therapeuten het beste kunnen inzetten
- SEO: vindbaar worden in Google.
- SEA: Advertentie in Google en op andere websites tonen
- Social Media zoals Instagram, Facebook en LinkedIn
- Via via particulier
- Doorverwijzende instanties of websites
- Emailmarketing – Nieuwsbrieven
- Briefje in de supermarkt
Hieronder pik ik er eventjes de beste opties uit van therapeuten die ik help.
Waarom werkt SEO als een van de beste marketing methodes voor therapeuten?
Omdat ze vaak 1 op 1 werken op een bepaalde locatie, namelijk in een praktijk. Dit heet ‘Local SEO’.
Clienten vinden het fijn om niet te ver te hoeven reizen naar hun therapeut omdat een sessie soms wel 2x per week kan plaatsvinden.
Een goed voorbeeld van deze local marketing-techniek is Noor van Nine Moons. Zij is psychologe, zwangerschapscoach en geeft zwangerschapscursussen op meerder locaties. We hebben daarom een pagina voor haar zwangerschapscurus & yoga in Weesp en in Huizen.
Instagram als marketing methode voor therapeuten
Veel therapeuten gebruiken Instagram voor hun marketing. Het moet je echter wel liggen. Je kunt er wel vaak mooie dilemma’s in voor laten komen die de volger triggeren.
Het werkt vooral goed als je heel specifieke problemen belicht zoals Odette van Studio Dett doet met Dyslexie.
Je kunt ook hier een post ‘boosten’ die het goed doet. Dit betekent dat je er een advertentie van maakt en er dus voor betaald om gezien te worden bij jouw doelgroep. De interesse van je doelgroep kun je dan bepalen om zo bij de juiste doelgroep te komen en meer volgers te krijgen.
Via via marketing
Een marketing methode die vaak natuurlijk gaat, maar die je wel zou kunnen boosten. Namelijk door acties voor je huidige klanten. Laatste zag ik bij mijn Chiropractor een actie voor friends en family dat de eerste afspraak voor 50% van de prijs was. Die is namelijk normaal 120 euro dus dan spoor je huidige klanten aan om het door te gaan vertellen aan vrienden en familie. Heel belangrijk.
Emailmarketing therapeuten zeker kan helpen
Tegenwoordig wordt emailmarketing een beetje onderschat. Het blijft nog steeds heel relevant. Maar je moet het wel goed doen. Als je hier niet een soort van modes in hebt gevonden om steeds weer te zorgen dat men je nieuwsbrief opent voor de goede content, dan is het verspilde energie. Het is dus belangrijk om hier een goede strategie achter te hebben.